Kuva: VIMMA

Suomalaisäiti teki vaatemerkistään miljoonabisneksen - tuotteet myydään loppuun minuuteissa

20.08.2017 19:45 - Bauer Media / Henna Koste

Suomalaisbrändi tunnetaan etenkin lettikuviostaan.

Kuuden lapsen äiti Marjut Rahkola perusti VIMMA-lastenvaatemerkin loppuvuodesta 2013. Brändin ensimmäisessä kuosissa kulki ristiin rastiin lettejä. Kuosin suunnittelija on Marimekoltakin tuttu Maija Louekari. Nyt Vimman liikkeen avajaisiin ja alennusmyynteihin kiemurtelee pitkä jono äitejä, jotka odottavat vuoroaan jo toista tuntia. Kun lettikangasta tulee myyntiin, se loppuu minuuteissa. Liikevaihdossa puhutaan jo miljoonista.

Rahkola on yllättynyt siitä, kuinka hyvin merkki tunnetaan jo. Asiat eivät kuitenkaan ole tapahtuneet täysin sattumalta.

- Tämä on vaatinut hurjan määrän töitä, oikeaa ajoitusta, sattumiakin, mutta ennen kaikkea vahvan uskon omaan visioon ja määrätietoisen, väsymättömän, työn ja tekemisen, Rahkola summaa.

Taustalla on halu luoda jotain sellaista, mitä ei vielä ole ollut. Lettikankaasta muodostui äkkiä ilmiö. Siihen on vaikea olla törmäämättä keskellä suurta lapsilaumaa. Mikä on kuosin suosion salaisuus?

- Kuvio itsessään on ajaton, moneen makuun sopiva, taitavasti toteutettu, tuttu ja tunnistettava. Se on myös helposti lähestyttävä, ei liian hiottu, vaan rento ja rouhea, Rahkola kuvailee.

Marjut Rahkola on suunnittellut aiemmin vaatteita Marimekolle. (kuva: VIMMA)

Lapsiin panostetaan

Rahkola kertoo, että halusi tehdä töitä hänelle läheisen Louekarin kanssa.

- Markkinoilla oli tilaa juuri tällaiselle designille. Ihmiset ovat luoneet siitä ilmiön ja nostaneet sen esiin hienosti. Hyvä jälleenmyyntiarvo ja laadukkaat tuotteet ovat luoneet pohjaa kuvion ja tuotteiden menestykselle. Lettikuvion tunnistaa katukuvasta ja se on jonkinlainen symboli, että kuljet ajassa ja jaat meidän kanssa saman ajatusmaailman, brändin äiti sanoo.

Kiinnostus laadukkaita lastenvaatteita kohtaan on noussut huimasti viime vuosien aikana. Rahkola tietää siihen syyn.

- Aika on otollista sille. Yleinen taloustilanne on ehkä jo vähän parempi taas. Kotiäideillä on aikaa harrastella ja heille on tuotu mahdollisuudet kotiin saakka päästä suurten valikoimien ja merkkien mukaan. Lapsiin panostetaan ja kotimaisuutta arvostetaan. Halutaan tukea kotimaisia menestystarinoita ja ostaa laadukkaita, aikaa kestäviä, ekologisesti tuotettuja tuotteita, Rahkola perustelee.

Lue myös: Lapseton Ellen DeGeneres yllättää: suunnitteli lastentuotemalliston

Kilpailut

Uusimmat