Unelmissa remontti? 10 yleistä virhettä, jotka tekevät siitä karsean

28.07.2014 14:59 - Senni Loikala

Välttämällä tietyt virheet tulee remontistasi todennäköisemmin onnistunut.

Remonttia suunnitellessa ja tehdessä kannattaa välttää kymmentä yleistä virhettä.

1) Odotat täydellisyyttä

Urakoitsija Stephen Fanuka muistuttaa, että täydellistä remontin lopputulosta ei ole olemassakaan. Esimerkiksi maalaukset ja kaakeloinnit eivät synny koneella, vaan ihmiset tekevät ne. Ei kannata odottaa, että työnjälki olisi virheetöntä. 

2) Päädyt halvimpaan tarjoukseen

Fanukan mukaan kannattaa pyytää tarjousta ensin arvostetulta urakoitsijalta. Kun saat heiltä tarkasti eriteltyn tarjouksen, suosittelee Fanuka ottamaan siitä kopion ja poistamaan hinnat. Lähetä yksityiskohtainen erittely muille urakoitsijoille ja pyydä heitä täyttämään siihen kustannusarvionsa. Halvin työ ei ole yleensä paras, muistuttaa Fanuka.

3) Menetät malttisi

Fanukan mukaan ensitapaamista urakoitsijan kanssa voisi verrata ensitreffeihin. Tällöin asiakkaan asenne ei vaikuta paitsi siihen, tahtooko urakoitsija aloittaa yhteistyön tämän kanssa, vaan myös siihen, millä asenteella he lähtevät työtä tekemään. Myös remontissa tarvitaan hyviä ihmissuhdetaitoja.

4) Päätät budjetin työn edistyessä

Keittiödesign-yrityksen omistaja Chritopher Peacockin mukaan remontin budjetti ja aikataulu kannattaa suunnitella etukäteen. Hän suosittelee maksamaan reilun käsirahan urakoitsijalle ja loput viimeistään, kun työ on valmis. Maksuaikataulu voi olla joustava.

5) Oletat urakoitsijan olevan lisensoitu

Fanuka suosittelee, että pyydät saada nähdä urakoitsijan lisenssin. Lisäksi on tärkeää, että tiedät yrityksen vakuutusten olevan kunnossa. Tällöin sinä et joudu vastuuseen, jos jotain sattuu.

6) Teet vain suullisen sopimuksen

Aina kannattaa tehdä remontista kirjallinen sopimus, josta selviää mihin olet suostunut. Kun sinulla on mustaa valkoisella, auttaa se välttämään väärinymmärryksiä, pettymyksiä ja epärealistisia odotuksia.

7) Käyttäydyt kuin parisuhteessa

Arvostettu maalari Joe Nicoletti kertoo, että joskus asiakkaat käyttäytyvät kuin kysymys olisi parisuhteesta, eikä työsuhteesta. Jotkut tyrmäävät kaikki ideat. "Totta kai tahdon ansaita rahaa, mutta haluan myös tehdä hyvää työtä, tuntea aikaansaannokset ja olla ylpeäkin, ja pitää työn ohessa myös hauskaa", Nicoletti sanoo. Pienet teot pitävät työsuhteen hyvinvoivana, joten työntekijöille kannattaa antaa lupa käyttää esimerkiksi kylpyhuonettaan.

8) Odotat valmista hetkessä

Monet remonttia suunnittelevat saattavat ajatella, että työstä tulisi valmista nopeammin kuin se on mahdollista. Peacockin mukaan esimerkiksi keittiöremontit vievät yleensä kuudesta yhdeksään kuukauteen. 

9) Luotat urakotisijan suosituksiin

Peacockin mukaan jokaisella voi olla hyviä suosituksia. Kannattaa kuitenkin etsiä netistä asiakkaiden kokemuksia kyseisestä firmasta, jolloin pääset todennäköisemmin totuuden jäljille kuin pelkkiin urakoitsijan esittämiin suosituksiin luottamalaa. 

10) Unohdat realismin

Remonttia suunnitellessa osalta ihmisistä unohtuu realismi. Tällöin he hakevat remontilta asioita, jotka eivät palvele arjessa. Koska ihmiset elävät tottumustensa mukaan, ei remontti tule muuttamaan niitä. "Meidän täytyy suunnitella oikeaa elämää varten, ei fantasiaa", sanoo Peacock. 

Lue myös: Tylsä ilta kotona? 30 hauskaa ja hyödyllistä vinkkiä ajanviettoon

Lähde: Good Housekeeping

Kilpailut

Uusimmat