Helpota kiireistä työarkeasi: 5 keinoa tehdä päivistä sujuvampia

07.12.2014 11:15 - Reetta Haverinen

Pitkät työpäivät eivät aina suju ongelmitta. Paperit ovat kadoksissa ja kiire on jatkuvaa. Hyvällä organisoinnilla ja ennakoinnilla arjesta voi tehdä kuitenkin hieman jouhevampaa.

Ovatko työpäiväsi yhtä päätöntä säntäilyä paikasta toiseen? Unohditko taas tärkeän tapaamisen ja uuvuitko kesken palaverin, kun et taaskaan muistanut syödä hyvin?

Älä uuvuta itseäsi kiireen keskellä. Muun muassa seuraavat asiat tekevät arjestasi astetta sujuvampaa:

1. Pidä työpöytäsi siistinä.

Löydät asiat ja tavarat pöydältäsi nopeasti. Lisäksi siisti työpiste rauhoittaa mieltäsi - ainakin pöytäsi on järjestyksessä, vaikka kalenterisi olisi täyden kaaoksen vallassa.

2. Pidä työpöydälläsi välipalaa, varsinkin iltapäivällä.

Kun verensokerisi laskee, kaikki kahvihuoneen vanhentuneista donitseista mauttomiin kekseihin kelpaavat tyydyttämään makeanhimosi. Varaa siis jo valmiiksi kätesi ulottuville hedelmiä, pähkinöitä tai välipalakeksejä, joihin on hyvä tarttua, kun aivosi kaipaavat pikaisesti energiaa.

3. Herää minuutin tai pari aiemmin.

Jo muutama lisäminuutti tekee aamuistasi hieman rauhallisempia. Saatat jopa ehtiä juomaan kahvin paikallasi istuen tai viimeistelemään meikkisi.

4. Muista, et ole korvaamaton.

Sinun ei tarvitse tehdä kaikkea itse. Jos työpaikallasi on harjoittelija, anna tehtäviä ja vastuuta myös hänelle. Harjoittelija saa arvokasta työkokemusta ja on taatusti mielissään, jos saa tehdä jotain muuta kahvinkeiton sijasta.

5. Tee muistiinpanoja

Älä edes yritä muistaa kaikkia asioita ulkoa. Kirjoita tärkeät asiat puhelimesi tai tietokoneesi muistioon. Jos taas tykkäät mieluummin laittaa asiat ylös kalenteriisi tai muistikirjaasi, on sekin toimiva ratkaisu.

Lähde: Cosmopolitan

Kilpailut

Uusimmat