Uusi työ hakusessa? Lue ohjeet, miten käytät sosiaalista mediaa hyväksesi

11.11.2014 12:54 - Heli Thoren

Facebook, Instagram ja Twitter voivat toimia apunasi uraa rakentaessa. Lue miten.

Kun haluat edetä urallasi, rakentaa brändiäsi tai löytää uuden työpaikan, on hyvä huomioida omaa käyttäytymistäsi sosiaalisessa mediassa. Lähtökohta on se, ettei mikään päivitys ole mitätön, vaan luot koko ajan kuvaa itsestäsi - myös mahdollisena työntekijänä. Valjasta sosiaalinen media avuksesi ja hanki työ itsellesi:

1. Mieti päivityksiä

Muista, että jokaisella päivitykselläsi vaikkapa Facebookissa tai Twitterissä voit rakentaa omaa brändiäsi. Päivitä harkitusti ja fiksusti, jaa artikkeleita, jotka tukevat omaa näkemystäsi ja osaamistasi.

Älä hauku tai puhu pahaa entisistä tai nykyisistä työnantajistasi sosiaalisessa mediassa. Luo itsestäsi kuva osaavana ja ammattitaitoisena henkilönä.

2. Mieti somea asiakasmerenä

Huomioi, että sosiaalinen media on myös asiakaskuntaasi. Mietit sitten oman yrityksen perustamista tai teet myyntityötä, muista, että sosiaalisessa mediassa on asiakaskuntaa, jotka voivat kiinnostua palvelustasi tai projektista, jota parhaillaan teet. Ole aktiivinen ja kerro, mitä olet kulloinkin tekemässä. Kerro myös, jos etsit uutta työpaikkaa.

3. Muista LinkedIn

LinkedIn on tärkeä palvelu etsiessä uusia kontakteja työrintamalla. Kontaktoi niiden kanssa, joilla on todellista hyötyä omalle urallesi. Muista myös profiilia tehdessäsi, että se kuva, jonka sillä annat voi olla merkittävä osa mahdollista menestymistäsi. Luo profiilisi huolella ja painota niitä asioita urallasi, joita haluat tulevaisuudessa tehdä.

4. Leiki varoen

Moni ajattelee, ettei ole väliä, minkälaisia kuvia esimerkiksi Instagramiin lataa. Kuitenkin silloin, kun toiveissasi on löytää uusi työpaikka, oma brändi ja mielikuva sinusta on hyvä pitää mielessä myös kuvia ladatessa. Jos haluat jakaa kuvia miettimättä sen enempää, pidä tilisi yksityisenä.

On hyvä miettiä, minkälainen mielikuva sinusta tulee, kun jaat vaikkapa juhlimiskuvia ilta toisensa jälkeen. Pyri rakentamaan omaa brändiäsi myös kuviesi välityksellä. Jos haluat saada mahdollisten potentiaalisten yhteistyökumppanien huomion, kommentoi heidän kuviaan - muistaen jälleen mielikuva, jonka kommenteillasi välität.


Teetkö vuorotyötä? Katso, miten se vaikuttaa aivoihisi.


Lähde: Cosmopolitan

Kilpailut

Uusimmat