Kuva: AOP

F1 varikoiden pahimmat mokat koottiin yhteen - katso noloimmat tunaroinnit

23.04.2017 10:15 - Mikko Räsänen

F1-varikkotiimien työ on sekuntipeliä. Kiireessä myös virheiden mahdollisuus kasvaa.

Yksi F1-kisojen kiinnostava elementti ovat varikkopysähdykset. Kun kuljettajien ja autojen väliset erot ovat pieniä, on yhä tärkeämpää laatia onnistunut varikkotaktiikka ja suoriutua renkaanvaihdosta ja tankkauksesta mahdollisimman nopeasti. 

Vielä 70-luvulla varikkopysähdykset olivat nykyiseen verrattuna hyvinkin kaaottisia. Silloin kuljettajilla ja talleilla ei ollut radioyhteyttä, joten joskus varikkotiimit eivät olleet edes valmiina, jos kuljettaja päättikin tulla renkaanvaihtoon aiemmin kuin ennen kilpailu oli suunniteltu.

Merkittävä uudistus nähtiin 1994, jolloin sallittiin se, että renkaanvaihdon yhteydessä autoja saadaan myös tankata. Tuo mahdollisti sen, että kisoihin ei lähdettykään enää täydellä tankilla, koska kevyempi auto kulki nopeammin. Kun varikkopydähdyksen aikana tapahtui entistä useampia toimintoja, tuli pysähdyksistä entistä merkittävämpää sekuntipeliä. Se ei ole muuttunut, vaikka kisan aikaiset tankkaukset kiellettiin 2009. 

Varikkotiimit käyttävät pelkkään harjoitteluun satoja tunteja ja nykyään yksittäisen renkaan vaihtoon pitäisi mennä enää muutama sekunti. Aina kaikki ei kuitenkaan mene nappiin. YouTubessa on julkaistu video, jossa on varikkokäyntien pahimpia mokia koottu yhteen. Katso video alta.

Kilpailut

Uusimmat