Vuoden puhutuin fanituote aiheutti hurjan ryntäyksen Los Angelesissa – paikalle kutsuttiin poliisit

Timothée Chalametin tähdittämän Marty Supreme -elokuvan markkinointitempaus sai fanit liikkeelle. Fanituote kerää lähes yhtä paljon huomiota kuin itse elokuva.

Julkaistu:

Golden Globe -ehdokkuuksia jo ennen julkaisuaan ahmineen Marty Supreme -elokuvan markkinointikampanja sai suuren faniryntäyksen aikaan viime sunnuntaina Los Angelesissa.

Marty Supreme kertoo itsepäisestä, mutta kunnianhimoisesta Marty Mauserista, joka tavoittelee hinnalla millä hyvänsä pöytätenniksen mestaruutta 1950-luvun Yhdysvalloissa. Elokuvalle kaavaillaan Oscar-ehdokkuuksia.

Lue myös: Timothée Chalamet pyöräili punaiselle matolle

Elokuvaa tähdittävä Timothée Chalamet ja muut julkkikset ovat mainostaneet elokuvaa jo kuukausia ennen sen ensi-iltaa. Heidän päällään on nähty eri värisiä Marty Supreme -urheilutakkeja, joita koristaa tekstin lisäksi kolme tähteä. Esimerkiksi Chalametin kumppani, kauneusmoguli Kylie Jenner, on perheineen hehkuttanut kyseistä vaatekappaletta.

Lue myös: Kylie Jennerin ja Timotheé Chalametin suudelma ikuistettiin videolle Golden Globe -gaalassa

Takkien suosio on puhututtanut myös muodin piireissä. Vogue Business kirjoittaa artikkelissaan, mitä muotimaailma voisi oppia elokuvan tuottaneelta A24-yhtiöltä vaatteiden markkinoinnista. Vogue kehuu tuotantoyhtiön taktiikkaa: ”Kyse ei ole pelkistä vaatteista, vaan kulttuurisesti merkittävistä ’artefakteista’, jotka kantavat tarinaa, identiteettiä ja yhteisöllisyyttä”.

Fanituotteita eli merchiä on myyty faneja varten järjestetyissä pop-up-kaupoissa ympäri Yhdysvaltoja. Takkien hinnat ovat noin 190 dollarin tienoilla. Netissä niitä on uudelleenmyyty tuhansilla dollareilla.

Lue myös: Legendaarinen Vogue-lehti hehkuttaa Helsinkiä: "Onko tässä seuraava cooliuden pääkaupunki?"

Daily Mailin mukaan meno kuitenkin paisui, kun innokkaat fanit jonottivat merchiä jo sunnuntaiyöllä, täyttäen perässään lukuisia katuja Los Angelesissa. Jonossa tunnelma muuttui levottomaksi maanantaina, kun kaupan edustaja ilmoitti, että sisään pääsevät vain lipun omaavat asiakkaat. Tämä aiheutti huutelua ja tönimistä, jonka seurauksena henkilökunta pystytti jonotusaidat kaupan edustalle.

Levottomuudet toivat paikalle myös poliiseja rauhoittamaan tilannetta. Virkavallan mukaan tapahtumassa ei onneksi sattunut pidätyksiä ja myynti pääsi jatkumaan normaalisti pian poliisien käynnin jälkeen.

Elokuvan ensi-ilta Yhdysvalloissa on 25. joulukuuta. Suomessa ensi-ilta on 23. tammikuuta 2026.

Lue myös: Gwyneth Paltrow palaa valkokankaalle vuosien tauon jälkeen – syy yllättää

Lähde: DailyMail