Suosikkimerkit syynissä: Lastenvaatteista löydettiin hurjia määriä myrkkyjä

14.01.2014 11:45 - Katariina Näreaho

Greenpeacen tutkimuksessa testattiin kaikkiaan 12 eri tuotemerkin vaatteita. Tulokset ovat surullista luettavaa.

Greenpeacen tutkimuksissa oli mukana moni suomalaisillekin tuttu vaatemerkki, muun muassa H&M, Burberry ja Nike. Vaatteista etsittiin haitallisia kemikaaleja, joita käytetään vaatetuotannossa.

Tulosten mukaan lastenvaatteista löydettiin lähes yhtä suuria määriä kemikaaleja, kuin aikuisten vaatteistakin.

- Vanhemmille on painajainen löytää lastenvaatteita, joissa ei ole ympäristömyrkkyjä. Näitä kemiallisia pikku hirviöitä on niin halpamuodissa kuin luksustuotteissakin. Ne saastuttavat vesistöjä Pekingistä Berliiniin. Vaihtoehtoja kuitenkin on. Muotimerkkien pitäisi lopettaa näiden hirviöiden käyttö nykyisten ja tulevien sukupolvien takia, toteaa Greenpeace East Asian ympäristömyrkkykampanjoitsija Chih An Lee.

Vaara piilee vaatteissa

Tutkijat löysivät myrkkyjä jokaisesta testatusta merkistä.

Yhdessä Adidaksen uimapuvussa oli perfluorioktaanihappoa enemmän kuin yhtiön omat määräykset sallivat. Primarkin t-paidan painatuksessa oli 11 prosenttia ftalaatteja. Disneyn, American Apparelin ja Burberryn vaatteista löytyi suuria nonyylifenolietoksylaattipitoisuuksia. Kaikki nämä kemikaalit voivat vaikuttaa ihmisen lisääntymiseen ja hormonitoimintaan.

- Vanhemmat ja muodista kiinnostuneet voivat auttaa lopettamaan ympäristömyrkkyjen käytön kertomalla selkeästi myyjille, etteivät halua vesistöjä saastuttavia merkkejä. Ihmiset eri puolella maailmaa ovat jo saaneet useat merkit sitoutumaan myrkyistä luopumaan. Monet niistä ovat jo tekemässä tuotantoketjunsa näkyväksi ja poistamassa myrkyt, An Lee sanoo.

Kuvat testatuista vaatteista löydät täältä.

Greenpeace taistelee myrkyttömyyden puolesta

Kiina on maailman suurin tekstiilien tuottaja ja kemikaalien kuluttaja. Greenpeace vetoaakin Kiinan hallitukseen, jotta tekstiiliteollisuus saadaan lopettamaan ympäristömyrkkyjen käyttö.

Greenpeacen Detox-kampanja vaatii merkittävimpiä muotimerkkejä sitoutumaan vaarallisten kemikaalien päästöjen lopettamiseen kokonaan vuoteen 2020 mennessä. Yleisön painostuksen ansiosta 18 vaatemerkkiä on sitoutunut kampanjan tavoitteisiin ja jotkin niistä ovat jo edistyneet sitoumuksensa toteuttamisessa.

Listan vaateteollisuuden käyttämistä kemikaaleista löydät täältä.

Kilpailut

Uusimmat