Kuva: Fotolia

Suomalaiset paljastavat matkakommelluksensa: "Tullimies ei katsonut mokaamme hyvällä"

14.03.2016 22:45 - Emma Ylistalo

Matkat ovat usein muutenkin ikimuistoisia, mutta varsinkin jos matkalla sattuu jokin kommellus, se jää entistä paremmin mieleen.

Suomalaiset kertoivat matkakommelluksensa, jotka ovat jääneet heidän mieleensä.

"Olin isäni kanssa vuosi sitten ulkomailla ja menimme hampurilaisravintolaan, josta tilasin ylpeänä paikallisella kielellä yhden hampurilaisen. Kun katsoin tarjoilijan työskentelyä, huomasin, että hän pakkasi paperipussiin vaikka kuinka monta hampurilaista, mutta en kehdannut enää sanoa, että olin tilannut ainoastaan yhden. Lopulta otin vastaan seitsemän hampurilaista ja maksoin ne kaikki. Jaksoimme isäni kanssa syödä yhdet ja lopulta syötimme loput katukoirille."

Jenni, 16

"Olin saanut vatsataudin Interrail-reissulla Bosniassa. En ollut vielä parantunut, mutta matkaa oli jatkettava eteenpäin Kroatiaan. Majoitusta ei ollut hankittu etukäteen ja tartuimme paikallisen tarjoukseen majapaikasta, koska kohteessa piti olla ilmastointi. Lopulta tulimme huoneistolle ja vuokraisäntämme osoitti ylpeänä pöydällä olevaa tuuletinta. Jäimme kuitenkin, koska muita vaihtoehtoja ei ollut, mutta paahtava kuumuus sai oloni uudestaan romahtamaan.

Lähdimme paikalliseen sairaalaan, jossa pääsin tavalliseen toimistohuoneeseen, jossa lääkäri koputteli muutaman kerran selkääni. Yhteistä kieltä ei juuri ollut, mutta lääkäri kirjoitti kaksi reseptiä ruutupaperille. Kävimme hakemassa määrätyt lääkkeet, jotka olivat ilmeisesti antibiootteja. Toinen lääke oli valtava kirkkaan sininen kapseli ja toinen punainen tabletti. Epäilytti hieman ottaa lääkkeet, mutta vaihtoehtoja ei ollut. Muutaman päivän päästä olin taas tolpillani."

Anni, 26

"Olin reppureissulla Australiassa ja lähdiin ystävieni kanssa läheiselle saarelle muutamaksi päiväksi. Lähdimme autolla, sillä saarelle pääsi isolla lautalla ja näin ajattelimme näkevämme parhaiten iso saarta. Automme kuitenkin hajosi kesken matkan ja jouduimme nukkumaan yhden yön autossa rannalla. Toivoimme ainoastaan, että nousuvesi ei yltäisi autoomme saakka ja että dingot -joita saarella oli paljon, jättäisivät meidät rauhaan.

Selvisimme yöstä ja aamulla jatkoimme matkaa liftaamalla. Pääsimme lopulta takaisin pysyvään majapaikkaamme, missä kerroin ylpeänä ystävilleni seikkailustamme. Takoitukseni oli kertoa englanniksi, kuinka olimme liftanneet (hitchhike) koko matkan, mutta sekoitin sanat ja käytin vahingossa sanaa "hijack". Liftauksen sijaan siis kerroin ylpeänä tarinaa, jossa olimme kaapanneet auton ja sen avulla päässet takaisin majapaikkaan."

Emmi, 23

"Saavuimme poikaystäväni kanssa Yhdysvaltoihin. En ollut ikinä aiemmin käynyt maassa. Poikaystäväni oli täyttänyt maihinsaapumiskortin puolestamme, ja merkinnyt, ettei meillä ollut mitään syötävää mukana. 26 tunnin matkustamisen uuvuttamina raahauduimme ei tullattavaa –jonoon, josta epäileväinen tullimies kuitenkin siirsi meidät toiseen jonoon. Matkatavaramme läpivalaistiin. Myös minun käsilaukkuni tutkittiin – ja kuinka ollakaan, siellä minulla oli yksi eväsleipä ja kaksi mandariinia. Molemmat meistä olivat unohtaneet eväät täysin, sillä olimme syöneet koneessa ja valvoneet yli vuorokauden putkeen.

Tullimies ei katsonut mokaamme hyvällä. Hän kävi syöttämässä tietomme järjestelmään, kuulusteli meitä – ja sanoi, että meidän pitää maksaa hurjat sakot. Tässä vaiheessa minä pillahdin lohduttomaan itkuun. Onneksi miehellä oli sydän paikallaan ja hän heltyi itkuni edessä. Saimme pelkän varoituksen – onneksi, sillä sakot olisi pitänyt maksaa heti, ja niihin olisi mennyt koko meidän lomabudjettimme."