Kuva: AOP/Elmeri Elo

Sähköpotkulautailukausi alkaa - huomioithan nämä asiat liikenteessä

28.04.2024 14:15 - Jasmin Mikkilä / jasmin.mikkila@bauermedia.fi

Kaikki myynnissä olevat sähköpotkulaudat eivät ole sallittuja tieliikennekäytössä.

Liikenneturvan seurannoissa havaittiin puutteita sähköpotkulautailijoiden liikennekäyttäytymissä, kerrotaan tiedotteessa. Liikenneturvan koulutusohjaaja Pasi Pohjonen muistuttaa, että vuokrakäyttöisilla sähköpotkulaudoilla tulee noudattaa polkupyöräilijän liikennesääntöjä, koska sähköpotkulautakin on ajoneuvo.

- Kun ottaa vuokrakäyttöisen sähköpotkulaudan käyttöön, kannattaa kääntää pyöräilijäasetukset päälle. Eli käytetään pyöräteitä, ei jalkakäytäviä. Jos pyörätietä ei ole, ajetaan pientareella tai ajoradalla. Pysähdytään punaisiin, näytetään suuntamerkkiä, annetaan kävelijöille tietä suojatiellä ja niin edelleen, Pohjonen kommentoi.

Liikenneturvan viime kesän seurannoissa havaittiin, että sähköpotkulautailijat siirtyvät helposti jalkakäytäville ajoradan sijaan etenkin silloin, jos käytössä ei ole pyörätietä. Kuitenkin jos pyörätie oli, neljä viidestä sähköpotkulautailijoista käytti pyörätietä oikeaoppisesti. Tästäkin huolimatta 13 prosenttia ajoi jalkakäytävällä.

- Jalkakäytäväajelu on siistiytynyt vuosien saatossa, mutta edelleen se on turhan yleistä. Tilanteessa, jossa ajorata on vähemmän houkutteleva esimerkiksi vilkkaan liikenteen tai liikenneympäristön epäjatkuvuuksien takia, sähköpotkulaudalla siirrytään herkemmin jalkakäytävälle, Pohjonen kertoo.

Jalkakäytävällä saavat ajaa ainoastaan alle 12-vuotiaat. Pyörätiet merkitään pyörätien liikennemerkillä, ja mikäli sellaista ei ole, on kyseessä jalkakäytävä. Jalkakäytävälle mentäessä sähköpotkulautaa on talutettava.

Liikenneturvan seurannassa tarkkailtiin sähköpotkulautailijoita kesällä 2023 kahdeksalla eri paikkakunnalla: Helsingissä, Jyväskylässä, Kouvolassa, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Tampereella sekä Turussa. Paikoissa, joissa sähköpotkulautailijan paikka kuuluu pyörätielle, havaittiin 561 sähköpotkulautailijaa. Heistä 81 prosenttia ajoi pyörätiellä, 13 prosenttia jalkakäytävällä sekä 6 prosenttia ajoradalla. Paikoissa, joissa sähköpotkulautailijoiden paikka kuuluu ajoradalle kun pyörätietä ei löydy, havaittiin 255 sähköpotkulautailijaa. Heistä 43 prosenttia ajoi ajoradalla ja 57 prosenttia jalkakäytävällä.

Seurannan mukaan vain muutama prosentti sähköpotkulautailijoista käytti kypärää, ja jopa viidellä prosentilla oli kyydissään matkustaja, vaikka se on ehdottomasti kiellettyä.

Kaikki sähköpotkulaudat eivät ole sallittuja tieliikennekäytössä

Kesän myötä moni voi miettiä sähköpotkulaudan ostoa joko itselleen tai toiselle lahjaksi. Kuitenkin liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutin mukaan kauppoja tehtäessä kannattaa olla tarkkana, mitä ominaisuuksia laite sisältää. Kaikki myynnissä olevat sähköpotkulaudat eivät ole sallittuja tieliikennekäytössä.

- Markkinoilla valitettavasti on runsaasti tieliikennekelvottomia sähköpotkulautoja, jotka eivät nopeutensa tai tehonsa puolesta ole sallittuja Suomen tieliikenteessä. Näiden myynti ei ole kiellettyä, mutta ostajan on oltava tarkkana, ettei tule hankittua tieliikennekäyttöön soveltumatonta ajoneuvoa, Ruutti tähdentää.

Vastuu turvallisuudesta on aina sähköpotkulaudan omistajalla. Ruutin mukaan laitteita ostaessa on tärkeä huomioida, että yhteenlaskettu nimellisteho on enintään 1000 wattia sekä rakenteellinen nopeus maksimissaan 25km/h. Välillä hän törmää tapauksiin, kunJOISSA myydään "premium-malleina" laitteita, jotka eivät sovellu tieliikennekäyttöön.

Lue myös: Merkittävä kevyen liikenteen "oikoreitti" avataan viimein Helsingissä

Lue myös: Auton lisätarvikkeissa voi piillä suuri turvallisuusriski - katso, miten asennat ne oikein

Lue myös: Katsastuksissa yksi vika nousi viime vuonna ylitse muiden - lähes joka kymmenennessä autossa

Lähde: Liikenneturva

Kilpailut

Uusimmat