Jyväskyläläinen kuntosali antoi naiselle huomautuksen: Ähkit liikaa treenatessasi!

27.01.2013 09:45 - Rea Haverinen

Suomalaisnainen yllättyi kuntosalin henkilökunnan tultua huomauttamaan hänen kovaäänisestä treenaamisestaan. Kuntosalin mukaan sen on ajateltava asiakaskuntansa enemmistön viihtyvyyttä.

Rankkaa treeniä ja tiukka ruokavalio, siitä muodostuu itsekin kuntosaliohjaajana toimivan jyväskyläläisnaisen arki. Jo pitkään samalla salilla treenannut nainen oli vetänyt normaalin ohjelmansa läpi kun kuntosalin henkilökunta pyysi hänet juttelemaan. Isoilla painoilla useita toistoja tekevälle naiselle kerrottiin henkilökunnan toimesta, että hänen käytöksensä häiritsee toisia. Syy oli yksinkertainen; nainen treenasi liian kovaäänisesti.

- Ilmeisesti konsepti on se, että sinne ei haluttaisi ottaa tosissaan urheilevia ihmisiä, jotta se pysyisi matalan kynnyksen paikkana. Vaihtoehdot oli ne, että joko treenaat hiljaa tai sitten kannattaa etsiä uusi sali, nainen kertoo kokeneensa asian.

Vältä kovaäänistä treenaamista, kehotetaan salin pukuhuoneen oveen teipatuissa säännöissä.

- Minä ymmärrän sen niin, että vältetään sellaista turhaa huutamista tai ei pudotella painoja. Kun kroppa viedään kipurajan yli ja tehdään viimeisiä toistoja, kyllä siinä varmaan kaikista ääntä lähtee.

Nainen oli treenannut salilla viime keväästä lähtien. Tähän päivään kaikki oli mennyt hyvin. Nyt hän on kuitenkin päättänyt vaihtaa salia, koska kokee, ettei saa treenata itselleen sopivalla tavalla nykyisellä salilla.

Kyseisen kuntosalin  edustaja kertoo Voicelle, että huomautusten antaminen on aina vaikeaa.

- Olipa ärsytyksen syy mikä tahansa, on jokainen huomautus myös kuntokeskukselle hankala antaa. Siinä voidaan henkisesti loukata asiakasta ja useimmiten huomautuksen saanut asiakas myös loukkaantuu huomautuksesta. Huomautus ei saisi koskaan olla tarkoitettu asiakkaan nolaamiseksi tai loukkaamiseksi. Liiketoiminnan ylläpitämisen kannalta huomautus on kuitenkin pakko antaa silloin kun toiminta häiritsee merkittävästi muita asiakkaita.

Kuntosalialalla vastaan tulee sellaisia treenaajia, jotka ärsyttävät muita salillakävijöitä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi liian kovaa ääntä pitävät henkilöt, tai ihmiset, jotka eivät huolehdi hygieniastaan riittävästi.

-  Huomautuksen antaessaan yritys ottaa aina riskin asiakassuhteen katkeamisesta. Samassa yhteydessä yrityksen on tehtävä liiketaloudellinen päätös siitä, kumpi vaihtoehdoista edistää tehokkaammin liiketoimintaa. Annammeko huomautuksen ja menetämme mahdollisesti asiakkaan, vai olemmeko huomauttamatta ja riskeeraamme useamman asiakkaan? Lopullisen päätöksen ja huomautuksen oikeellisuus on loppujen lopuksi vain ja ainoastaan yrityksen asia. Yrityksellä on oikeus määritellä asiakkaiden toiminnalle rajat joita tulee noudattaa, ja yrityksellä on myös oikeus sekä velvollisuus toimia rajojen edellyttämällä tavalla, tasapuolisesti, kertoo edustaja.

Oletko kuullut vastaavanlaisista tapahtumista? Oletko itse joutunut kuntosalilla valittamaan kanssatreenaajan tavoista tai onko sinulle tultu huomauttamaan jostakin henkilökunnan toimesta?

Suosittelemme

Uusimmat