Kuva: AllOverPress

Viisi tapaa, joilla ravintolat hämäävät sinua käyttämään enemmän rahaa

20.04.2016 23:15 - Joose Koskiranta

Useat tietävät, että päivittäistavarakaupat huijaavat ihmisiä ostamaan enemmän sijoittamalla pientä purtavaa strategisesti hyviin paikkoihin ja soittamalla tarkoin valittua musiikkia. Mutta myös ravintolat narraavat asiakkaitaan.

Ravintolat ovat yhtä ovelia kuin tavarakaupat, ellei ovelampiakin. Nenäsi edessä lojuva ruokalista hämää sinua tilaamaan tyyriimmän aterian kuin mitä itse olit suunnitellut.

1. Hintojen yksinkertaistaminen

Ei ole tuntematon temppu luoda hinta näyttämään halvemmalta antamalla aterialle hintaa 9,99 pyöreän kymmenen euron sijaan. Toisaalta kaiken ylimääräisen leikkaaminen toimii myös hyvin.

Ei 10,-, 10e tai 10,00. Vain 10.

Näin sanoo ravintolakonsultti Aaron Allen, joka neuvoo amerikkalaisia ravintoloita jättämään euro- tai dollarimerkin pois.

- Se muistuttaa ihmisiä, että he kuluttavat rahaa, hän kertoo.

Cornellin yliopiston tutkimuksen mukaan myös kirjaimin kirjoitetut hinnat saa asiakkaat käyttämään enemmän rahaa. "Kahdeksan euroa" näyttää silmissä kivemmalta kuin "8 euroa".

2. Vertaus kalliiseen ateriaan

Kaikki on suhteellista, Einstein sanoi. Tämä pätee myös hintoihin.

Kallis pihvikin tuntuu halvalta, jos sen yläpuolella komistelee kolme kertaa tyyriimpi hummeri.

Ravintolat tietävät, ettei hummerista tule megahittiä. Se on laitettu kalliiden pihvien yläpuolelle sen takia, että ihmiset tilaisivat pihvin.

3. Ne tuntevat silmäsi

Tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmisen silmä vaeltaa oikeaan yläkulmaan, kun luemme paperia, lehteä tai jotain muuta. Sen takia on järkevää sijoittaa kallein ateria juuri siihen.

Kun olemme kerran nähneet herkullisen sushilautasen oikeassa yläkulmassa, on vaikea olla ajattelematta sitä samalla kun silmät skannaavat lopun listan.

4. Ne käyttävät superlatiiveja

Haluatko mielummin pehmeän, suklaassa kastetun toffeeunelmakermakakun vai kermakakun? Vaikka kyseiset kakut olisivatkin samoja, ottaisit varmasti ensimmäisen. Ravintolat tietävät sen. Ne eivät jätä suuria adjektiivia käyttämättä.

Kolmen rivin pituinen kuvaus lasagnesta saa sinut luulemaan saavan enemmän vastinetta rahalle kuin pelkkä "herkullinen lasagne".

5. Ne saavat sinut tuntemaan nostalgisuutta

Kuten aiemmin mainittu, kermakakku kuulostaa tylsemmältä siihen toiseen verrattuna. Jos saat kuitenkin tietää, että se on "mummon" kermakakku, niin asiat voivat kaatua päälaelleen.

Tutkimukset ovat todistaneet, että viittaukset vanhoihin hyviin aikoihin voivat tuoda hyvät lapsuudenmuistot esiin, mitkä saavat asiakkaan tilaamaan kyseisen aterian.

Kannattaa myös kirjoittaa "vanhanaikainen" omenapiiraan eteen. Jos omenat ovat vielä "käsinpoimittuja" ja "omasta puutarhasta", voit olla varma, ettei asiakas epäröi sekuntiakaan tilatessaan piiraan.

Lue myös: Erikoinen ruokatrendi villitsee somessa: Värikäs sateenkaaripaahtoleipä

Lähde: BT

Kilpailut

Uusimmat