Kuva: Fotolia

Miksi televisiossa nähdään uusintoja ja samoja naamoja? MTV:n toimitusjohtaja vastaa

14.04.2016 14:45 - Pauliina Jokinen

MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund vieraili Radio Novan Aamussa vastaamassa katsojia mietityttäviin kysymyksiin.

MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund vieraili Radio Novan Aamun vieraana. Juontajakaksikko Minna Kuukka ja Aki Linnanahde kyselivät Nordlundilta monia suomalaisia mietityttäviä kysymyksiä television katselusta.

Kotimaiset televisiokanavat ovat saaneet uusia haastajia muun muassa Netflixistä ja mobiilikäytöstä. Kanavat kilpailevat huomiosta samalla, kun vapaa-ajan muut houkutukset haukkaavat suuren palan katsojien ajasta.

Vaikka televisiokanavat kilpailevatkin katsojien huomiosta, viettävät suomalaiset enemmän aikaa television ääressä kuin koskaan aiemmin. Samalla yhä useampi katsojien suosikkiohjelma sijoitetaan ohjelmistossa samaan aikaan.

Miksi näin tehdään, jos kanavat odottavat suuria katsojalukuja?

- Ihmisten arki ei ole muuttunut: he ovat edelleen samaan aikaan töissä ja koulussa. Myös viikonloppujen merkitys korostuu. Perjantai-, lauantai- ja sunnuntai-illat ovat edelleen huippukulutuksen aikaan ja siksi kaikki ampuvat huippuohjelmat sinne, Nordlund tietää.

Suurten ohjelmasatsausten kohdalla myös media seuraa katsojalukuja tarkasti. Katsojaluvut ja niiden romahdukset päätyvät yhä useammin otsikoihin. Nordlundin mukaan uutisointi ohjaa myös katsojien käytöstä.

Toimitusjohtaja kertoo MTV:n iloitsevan aina, kun oma ohjelma päätyy otsikoihin positiivisessa mielessä. Syykin on selvä: kun ohjelmasta puhutaan, sitä myös katsotaan. Samalla se päätyy kahvipöytäkeskusteluihin ja puheenaiheeksi.

- Hittejä juhlitaan ja täytyy pitää huoli, että omasta talosta niitä tulee tarpeeksi, Nordlund sanoo.

Tutuille kasvoille on paikkansa

Vaikka televisio-ohjelmatarjonta on aiempaa runsaampaa ja kanavien määrä on lisääntynyt viimeisen vuosikymmenen aikana hurjasti, täyttyvät kanavat usein uusinnoista.

Esimerkiksi MTV:n vuoden suursatsaus, Saturday Night Live, lähetetään sekä MTV:llä että Subilla useita kertoja viikossa. Myös monet muut ohjelmat saavat useita uusintoja ohjelmistossa.

Nordlund myöntää, ettei ole itsekään uusintojen kannalla.

- Perinteisessä televisiossa en ole uusintojen ystävä, vaan niiden pitäisi löytyä palveluista, Nordlund sanoo.

Toimitusjohtajan mielestä kotimaisilla kanavilla pyörivät ohjelmaformaatit kaipaisivat muutoinkin uudistusta.

- Kaikki kanavat pyörivät vanhoilla formaateilla ja niitä pitäisi saada uusittua, Nordlund sanoo.

Tutuiksi tulleiden formaattien lisäksi kanavilla nähdään usein hyvin tutuksi tulleita kasvoja: niin juontajat kuin näyttelijätkin nähdään monissa ohjelmissa ja ohjelmaformaateissa. Nordlundin mukaan tutuille kasvoille on paikkansa televisiossa.

- Tutut naamat kiinnostavat. Meillä on valtavasti eri henkilöitä, mutta starat ovat staroja ja heitä on vain kohtuullinen määrä Suomessa. En näe sitä kuitenkaan ongelmana, Nordlund kertoo.

Kilpailua pitää olla

Uusien suosikkiohjelmien ja -formaattien löytyminen onkin elinehto.

MTV ei kilpaile ohjelmien suosiosta vain kotimaisten televisiokanavien kanssa, vaan myös ulkomaisten kanavien ja ohjelmantarjoajien kuten Netflixin kanssa. Lisäksi ihmiset käyttävät paljon aikaa mobiililaitteiden parissa.

- Kilpailu on kovaa. Se tulee myös ulkomailta, mobiilikäytöstä ja muusta vapaa-ajanvietosta. Siitä huolimatta suomalaiset katsovat enemmän televisiota kuin koskaan, Nordlund kertoo.

Nordlund muistuttaa, että kilpailua pitää myös olla. Nordlundin mukaan kotimaiset kanavat voisivat pärjätä esimerkiksi Netflixiä ja muita ohjelmantarjoajia vastaan kokoamalla omat ohjelmasta yhteen palveluun. Nyt kotimaisten kanavien ohjelmia voi katsoa useista eri palveluista kuten Ruudusta, Katsomosta ja Areenasta.

- Kuluttajat menevät yhä enemmän eri palveluihin. Voisi olla hyvä, että kaikki kotimaiset olisivat yhdessä, Nordlund maalailee.

Se, että ihmiset katsovat paljon televisiota ja televisio-ohjelmia, tarkoittaa, että käsillä on aina myös uusia puheenaiheita.

- Televisio tuo puheenaiheita suomalaiseen arkeen ja kulttuuriin. Televisio puhuttaa ja siitä puhutaan, Nordlund muistuttaa.

Jarkko Nordlund (kuva: Nova)

Lue myös: Levynteko laukaisi kriisin - Irina, 40: ”Olen kyseenalaistanut koko elämäni”

Kilpailut

Uusimmat