Kuva: Fotolia

Suomalaisfirman lelumainos leviää hurjaa vauhtia Facebookissa: "Onko tämä pilailua?"

21.11.2015 12:25 - Tiina Svensk

Nettikaupan mainosteksti on herättänyt kiivasta keskustelua sosiaalisessa mediassa.

Viime vuosien aikana lelujen jaottelu tyttöjen ja poikien leluihin on koettu vanhanaikaiseksi. Olemme uutisoineet aiemmin tutkimuksesta, jonka mukaan myös pojat haluaisivat leikkiä nukeilla leluautojen sijaan.

Myös yhä useampi leluja myyvä merkki tai tuoteketju on jaottelun sijaan pyrkinyt myymään sukupuolineutraaleja leluja: esimerkiksi Toy Planet'sin marraskuussa julkaisema mainos on saavuttanut suosiota Isossa-Britanniassa sukupuolineutraalilla kampanjallaan. Mainokset näet täältä.

Kenties juuri tästä syystä suomalaisfirma Anttilan mainosteksti on herättänyt kiivasta keskustelua etenkin Facebookissa. Mainos on levinnyt viikonlopun aikana räjähdysmäisesti: ihmiset ihmettelevät firman tapaa jaotella lelut tyttöjen ja poikien leluihin. Firma kirjoittaa leluista sivuillaan seuraavasti: 

"Tyttöjen ja poikien leikit erottaa jo varhain, sillä nukkevauvat ja muut hoivattavat kulkevat pienoisen tyttösen kainalossa mukana jo taaperovaiheesta. Meiltä saat suositut Barbie-nuket, Baby Born -nuket sekä tarvikkeet, kuten nukenrattaat ja tuttipullot. Katso rauhassa läpi laaja valikoimamme ja kuulostele hieman lapseltasi, minkälainen nukke olisi mieluisin. Voit täydentää lapsen nukentarvikkeita aina syntymäpäivinä, jolloin lahjan miettimiseen ei kulu aikaa. Pojille suosittelemme kauko-ohjattavaa autoa tai uusinta Legopakkausta."

Mainosteksti on herättänyt keskustelua Facebookin lisäksi myös Twitterissä:

"Onko tämä pilailua vai millä vuosisadalla #Anttila'n tavaratalo on?" @MirkkaHenttonen

"Anttilan nettisivuilla melko... 1950-luvun henki. Kannattaisi varmaan vaihtaa?" @Jarkko_Frantila

"'Nuket kuuluvat jokaisen tytön lempileikkeihin.' Anteeksi? #Anttila "tietää" tytöistä ja pojista yhtä ja toista. " @MarikaPaaso

"Anttila elää 50-luvulla. Onneksi ehtii vielä ostaa joululahjat muualta. #anttila #mitenmeninoinniinkuomastamielestä" @anpaasi

#Anttila:lle tiedoksi: tyttäreni leikkii paitsi nukeilla, myös legoilla, autoilla, lentskareilla, kameroilla, kännyköillä ja tietokoneilla. @HeiniTainaTuuli

Anttilan mainoksen voit lukea täältä.

Pop.fi yritti tavoittaa Anttilan edustajaa asiaan liittyen, mutta firman puhelinvaihde on viikonloppuisin suljettu. Anttilan asiakaspalvelu chatista todettiin, että he eivät saa kommentoida firman asioita.

EDIT 25.11. klo 10:15. Anttila on sittemmin vastannut kritiikkiin Instagramissa. Se kirjoitti tapauksesta muun muassa seuraavaa: 

"Pyydämme anteeksi, että verkkosivumme ovat sisältäneet jäykkiä sukupuolirooleja vahvistavia tekstejä. Emme missään tapauksessa halua olla ylläpitämässä, luomassa tai tukemassa tällaisia rakenteita, vaan tavoitteenamme on avoimesti kritisoida ja purkaa niitä."

Katso Anttilan jakama kuva alta.


Kilpailut

Uusimmat