Kuva: Sami Kuusivirta

Asiat, joita et ehkä tiennyt Cheekin Alpha Omega -albumin kappaleista

23.11.2015 09:15 - Senja Rapila

Alpha Omega oli varmasti yksi vuoden odotetuimmista albumeista. Nyt Cheek kertoo Voicelle, mistä albumin kappaleet ovat saaneet alkunsa.

Cheek kävi The Voicen Marianne Tuominiemen kanssa teemaviikonloppunaan koko Alpha Omega -albuminsa läpi. 

Monet kappaleista syntyivät helposti rönsyilevien tunteiden takia, mutta joidenkin kappaleiden tekeminen tuotti väkisinkin harmaita hiuksia. Kuinka albumin kappaleet siis saivat alkunsa, kuka sen paremmin tietäisikään kuin Cheek itse.

Alpha Omega

- Kun olin tehnyt levyn viimeisen raidan nimeltä Valot sammuu, ajattelin että levy pitäisi aloittaa myös samanhenkisellä, elämänkerrallisella kappaleella. Koska Valot sammuu on vähän sellainen kirjamainen ja uran läpikäyvä biisi, halusin Alpha Omegasta sille sellaisen vastaparin, Cheek kertoo.

- Tämä on nimenomaan levyn ja keikkojen intro, sellainen iso ja mahtipontinen kappale. Se miksi diggaan tästä todella paljon on se, kun Chisu pyöri siellä samalla studiolla tekemässä omaa albumiaan ja tarvittiin kertosäkeeseen naisääni. Kysyin Chisulta että viitsisikö hän tulla käymään nopeasti studiolla ja sitten Antti, tuottaja, äänittikin Chisun vokaalit kappaleeseen.

Sä huudat

- Sä huudat oli ensimmäinen biisi, jota rupesin tekemään tälle albumille. Teema oli aika selkeä "mä en oo kukaan ilman sua, etkä sä oo kukaan ilman mua", Cheek toteaa.

- Kertosäe ei meinannut lähteä millään toimimaan, vaikka minulla oli kaikennäköisiä lauluja siihen. Kuitenkin päädyttiin aika simppeliin ratkaisuun, mutta se vaati tosi pitkän lenkin erilaisia kertosäkeitä ja ratkaisuja. Tämä on pisimpään tehty biisi, mitä olen koskaan tehnyt. Säkeistöt onnistuin kirjoittamaan kuitenkin todella nopeasti, koska oli se nimenomainen fiilis päällä. Biisit syntyy hyvin, kun olet kerennyt prosessoimaan jo jotain tiettyjä ajatuksia, ja sitten vain kirjoitat ne ylös.

Me ollaan ne (feat. Nikke Ankara)

- Tämä on toinen biisi, mitä aloin tekemään levylle. Kun huomasin, että olen menossa aika syville vesille tällä levyllä, rupesin tekemään sen takia Me ollaan ne -biisiä heti Sä huudat -kappaleen jälkeen, että saadaan vähän sellaista reteempääkin meininkiä albumille. 

- Biisi on aiheena mielestäni aika egoilun tapissa, se on tosi röyhkeä kappale. Halusin saada Nikke Ankaran mukaan, koska se on lahjakkain tollanen papattaja, mitä täällä on näitä uusia jätkiä. Mielestäni se oli myös todella kiva ajatus, että ollaan ne kaksi jätkää Lahdesta, ja syljetään niin nopeasti, paljon ja reteästi kuin pystytään.

Chekkonen

Vuonna 2003 kun minulta oli tulossa ensimmäinen levy-yhtiön single, Avaimet Mun Kiesiin, sen taustalla oli alunperin MGI:n tekemä intia-sample. Sitten kun minun singleni oli lähdössä painoon, kuulin radiosta Trilogia-yhtyeeltä kappaleen Hei, jossa oli sama MGI:n tekemä sample taustalla. Soitin sitten MGI:lle että hei, oletko tehnyt samalla teemalla just toisen yhtyeen singlen. Menin sitten studioon ja tein toisen tuottajan kanssa uuden biitin Avaimet mun kiesiin -biisiin. 

- Vuosien varrella meillä kävi enemmänkin näitä juttuja, ja meillä menikin MGI:n kanssa vuonna 2009 välit poikki. Ei oltu missään väleissä viiteen vuoteen, kunnes törmättiin vuoden 2013 Emma-gaalassa. Olin voittanut viisi Emmaa ja MGI voitti vuoden tuottajan palkinnon. Samana iltana sovittiin kaunat, ja myöhemmin laitoin hänelle koodia, että pitäiskö tehdä se intia-juttu nyt. Tästä biitistä tulikin sitten Chekkonen.

Sillat (feat. Ilta)

- Kun oltiin tuottaja Antin kanssa Los Angelesissa aloittelemassa levyä, ja mitään ei oikein syntynyt. Koin siellä sellaisen hermoromahduksen, että eikö tätä levyä koskaan tulekaan. Olin kuitenkin tehnyt sellaisen sävellyksen Antin kanssa kuin Sillat, ja olin laulanut sen kertosäkeen itse. Aluksi oli sellainen olo, että tää voisi olla ihan hyvä, mutta seuraavana päivänä kun kuuntelin sitä, niin ei se enää ollutkaan hyvä.

- Kolmen viikon jälkeen pyydettiin sitten Losissa asuva laulaja Emma Schnitt meidän luokse demoamaan kappaleen kertosäe. Hän tuli ja lauloi tämän kertosäkeen siinä muodossa, missä se oli silloin. Se oli koko reissuni hienoin päivä. Tuntui kuin olisin ollut huumattu, olin niin onnellinen. Se ahdistus mikä oli kolmen viikon aikana kertynyt, se yksi onnistuminen onnistui kadottamaan kaiken. Pikkuhiljaa se sitten jalostui kappaleeksi, kun tultiin takaisin Helsinkiin.

Leveellä (feat. Herrasmiesliiga & Kapasiteettiyksikkö)

- Tämä oli minulle jollain tasolla tämän levyn tärkein biisi. Mietin, että jos tämä on viimeinen albumini niin kenen kanssa haluaisin tehdä biisin. Ymmärisn, että eniten toivoin sitä, että viimeisellä levylläni olisi biisi Herrasmiesliigan ja Kapasiteettiyksikön kanssa. Jätkät, jotka on pyörineet samaan aikaan 2000-luvun alkupuolella samoja mestoja ympäri Suomen, ja molemmat ovat olleet omasta mielestään Suomen kovimpia livenä. Ollaan kuitenkin oltu aina ystäviä. Siinä oli vähän se mikä tässä on teemanakin, että revanssi, en suostu luovuttaa, mennään vielä, ystävä antaa tien viedä.

- Kappale on sämplätty Herrasmiesliigan vuonna 2003 tehtyyn biisiin Pelihelvetti, ja samalla Kapasiteettiyksikön Mä Pysyn Liikkeessä. Tää biisi koostuu siis kahdesta samplesta. 

Makee ja selkee (feat. Kasmir)

- Kun alettiin tekemään tätä kappaletta, sanoin että aletaanpas tekemään nyt sitä kappaletta, mitä kuunnellaan vähiten tältä levyltä. Aina kun teen funkyn biisin, se jää vähiten kuunnelluimmaksi biisiksi, vaikka se olisikin mielestäni levyn paras biisi. Silti haluan tehdä niitä. Tässä on nyt käytetty referenssibiisinä yhtä Jay Z:n vanhaa kappaletta, sekä Notorius Bigin vanhaa trackia, eli sellaista ysärihommaa. 

- Kuten tarkoituksena oli Alpha Omega, eli kaikkea tältä matkalta ja mennä takaisin vanhaan ja tehdä siitä uutta, otettiin vanhoja juttuja mistä olen digannut ja tehtiin siitä tämän päivän soundi. Kasmir tuli pelastamaan biisin viimeisenä päivänä, kun oli pelastaminen oli enää mahdollista. Tässä oli sama homma, että kertosäkeet ja muut ei toimineet itseni laulamana yhtään.

Jos sä haluut (feat. Yasmine Yamajako)

- Tämä oli viimeinen biisi, jonka kirjoitin albumille. Tässä oli sellainen idea, joka on ollut toistuva kaikilla levyilläni: olen aina sämplännyt jotain vanhaa klassikkoa, yleensä soul-klassikkoa. Muutama muukin hiphop-artisti on käyttänyt tätä Just Be Good To Me -samplea, ja halusin käyttää tätä itsekin, jos ja kun tämä nyt tulisi olemaan viimeinen levyni. MGI sai tehtyä pohjan minulle, mutta en sitten osannutkaan aluksi kirjoittaa tätä biisiä. 

- Katsoin muun muassa Fifty Shades of Grey -elokuvan siinä kappaletta tehdessä, ja siinä Christian Grey sanoi jotain "fifty shades of fucked up", ja sitten kirjoitin sieltä äkkiä ylös että "oon viiskyt sävyy fucked up, niinku Christian Grey". Tällä tavalla biisien tekstit heijastelee usein myös aikaa ja ympäristöä. 

Keinu

- Oli viimeinen ilta Losissa, ja meillä ei ollut mitään valmista materiaalia. Yritin pusertaa Sillat-kappaletta kasaan, kun meidän piti lähteä katsomaan Eppu Kososen ja Paula Vesalan kanssa Apocalyptican keikkaa. Sanoin Paulalle siinä keikan jälkeen, että tuntuuko hänestä koskaan siltä, että  ei osaa yhtään mitään, ja välillä taas tuntuu siltä että olisi maailman paras. Paula kysyi, että tarkoitanko vähän sellaista, kun mitä Eino Leinon Jumalten Keinu -runossa on, ja näytti sen minulle. Mukailin lopulta sitten kappaleessa Eino Leinon runoa, jonka Paula syötti siinä hädän hetkellä minulle. Tämä kertoo siitä tuskasta ja mielialan vaihteluista mitä koin.

Valot sammuu

- Tämä käy läpi koko urani, tai kaiken sitä ennenkin tähän hetkeen. Tämä on Alpha Omega, mikä oli tämän levyn tarkoitus: hypätä tutun tarinan taakse, kertoa vielä jotain muuta, mitä on ollut ennen tätä kaikkea. Tämä on eniten sitä, ja "antakaa mä näytän miten saatetaan saaga finaaliin" heijastaa ehkä eniten sitä ajatusta, mikä minulla oli tämän levyn tekemisessä. Eli aloitan vielä jotain ja näytän teille miten tämä tehdään. Kun tämä on tehty, sanotte että voi hemmetti, olipa älytön suunnitelma.

Lue myös: Duudsoneiden HP sheivasi partansa - mitä mieltä olet uudesta lookista?

Kilpailut

Uusimmat