Kuva: Janita Mutanen

Rikosmyytit-juontajat arvioivat turvapalvelumyyntien härskiyttä - "Pelko myy paremmin kuin seksi"

06.06.2022 11:15 - Riia Frost / riia.frost@bauermedia.fi

Rikosmyytit-podcastin seitsemäs jakso käsittelee omaisuusrikoksia.

Rikosmyytit-podcastin seitsemäs jakso käsittelee omaisuusrikoksia, johon rikostoimittaja Heidi Holmavuo ja poliisin entinen rikostutkija Sami Sallinen ottavat suorasanaisesti kantaa. Juontajat esimerkiksi keskustelevat identiteettivarkaudesta ja pohtivat, mitä tarkoittaa harjanvarsi ovensuussa. Koko jakson voit kuunnella alta tai Podplaysta.

Vaikka juontajat toteavatkin, että omaisuusrikokset ovat vähentyneet huomattavasti koronapandemian myötä, niin silti moni suomalainen edelleen pelkää murtovarkaita. Juontajat päättelevät, että kyseisen pelon taustalla on muukin kuin vain arvoesineiden menettäminen.

- Luulen, ettei pelko tule niinkään siitä, että joku vie esimerkiksi polkupyörän pihasta, vaan siitä ajatuksesta, että ”mitä jos tänne sisälle tulee joku silloin, kun minä olen kotona”, Holmavuo arvioi.

- Siinä ei pelätä pelkästään oman omaisuuden menettämistä, vaan myös omaa turvallisuutta, Sallinen lisää.

Keskustelu ajautuu siihen, miten tällaista pelkoa hyödynnetään härskisti esimerkiksi turvapalveluiden myymiseen.

- Sinulle myydään sellaista valheellista turvallisuuden tunnetta, että tällä alueella on tapahtunut näitä rikoksia, jonka jälkeen sinulle myydään turvapalvelujärjestelmät. Todellisuudessa murtautumishetkellä kukaan turvahenkilö harvoin ehtii paikalle, Holmavuo toteaa.

- Meillehän myydään koko ajan pelkoa esimerkiksi mediassa, jossa puhutaan sodasta, omaisuusrikoksista ja väkivallasta. Pelko myy paremmin kuin seksi, Sallinen lisää.

Sallinen etenkin nostaa esille suurimman kohderyhmän tällaiselle myyntitaktiikalle.

- Kuinkakohan monelle eläkeläiselle on myyty erilaisia turvahärpäkkeitä pelolla? Sallinen pohtii ääneen.

Holmavuo painottaa, että kaikki myyjät ja turvallisuusalan toimijat eivät ole kuitenkaan huijareita, vaan toimivat usein täysin lainmukaisesti. Mutta pelkästään pelolla ei yritetä myydä ihmisille asioita, vaan myös luottamuksen ja yhdenmukaisuuden tunteella.  Erityisesti ammattihuijarit hyödyntävät ihmisten niin sanottuja "tykkäämisen periaatteita".

- Huijariammatin edellytys on se, että olet miellyttävä. Me luotamme ihmisiin, ketkä ovat avoimia, positiivisia, ja jotka osoittavat rehellisyyttä, ja siihen huijaaminen perustuu. Eli siihen, että vaikutamme ihmisten syviin tunteisiin, Sallinen toteaa.

- Lisäksi me monesti teemme asioita, mitä muutkin tekevät. Esimerkiksi myyjien tyypillinen lause ”jo kymmenentuhatta ihmistä on ostanut tämän tuotteen, osta sinäkin” on usein se, mihin me ihmiset tartumme. Tähän kaavaan myös huijarit uskovat, Sallinen lisää.

Rikosmyytit-podcastin juontajat Sami Sallinen ja Heidi Holmavuo. (kuva: Janita Mutanen)

Voice.fi, Radio Nova, Iskelmä, Radio City ja Podplay ovat kaikki osa Bauer Mediaa.

Lue myös: Rikosmyyteissä puidaan Turun iskun terrorismimääritystä: 'Olisiko kantasuomalainen tekijä ollut terroristi?'

Lue myös: Miksi moni nuori liittyy rikollisjengiin? Poliisin entinen rikostutkija vastaa suorasanaisesti

Suosittelemme

Uusimmat