Tahdotko aloittaa lenkkeilyn? Vinkit, joiden avulla vältät tuskastumiset

29.04.2015 16:15 - Senni Loikala

Kestävyysjuoksija ja juoksuvalmentaja Kirsi Valasti neuvoo, miten juoksuharrastus kannattaa aloittaa.

Jos tahtoo aloittaa juoksuharrastuksen, ei kannata haukata liian isoa palaa kakkua. Liikkeelle kannattaa lähteä varovasti, suosittelee kestävyysjuoksija ja juoksuvalmentaja Kirsi Valasti.

- Kannattaa ensin kävellä ja juosta vain yhden tai kahden valopylvään välin. On hyvä juosta vain sen verran, että se tuntuu hyvältä. Ettei tule sitä tunnetta, ettei saa happea, Valasti sanoo.

Huomio toistoihin ja juoksuasentoon

Ammattilaisen mukaan juostujen metrien määrän sijaan suurempi merkitys on toistoilla.

- Voit juosta vaikka minuutin ja toistaa sitä kymmenen kertaa, niin että kävelet siinä välissä muutamia minuutteja, kunnes sykkeesi kerkeää tasaantua.

Lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää oikeanlaiseen juoksuasentoon.

- Jokaisella metrillä, jonka otat, kannattaa panostaa hyvään ryhtiin, mutta muistaa, ettei selkä silti ole lautasuora. Kiinnitä myös huomiota siihen, että ponnistat päkiöillä huolimatta siitä, tuletko kantapää vai päkiä edellä alustaan. Aloittelijalla päkiä on yleensä passiivinen, Valasti kertoo.

- Kun väsyy juostessa, lähtee lantio helposti tippumaan. Tällöin selkä voi mennä notkolle ja peppu pitkälle, mikä ei ole ollenkaan hyvä asento juostessa ja saa sen tuntumaan raskaalta, hän jatkaa.

Ylilyöntejä vältettävä

Kun aloittaa juoksuharrastuksen, kannattaa lenkkien pituus pitää kohtuullisena. Itseään ei ole tarkoitus näännyttää, sillä oma kestävyys- ja lihaskunto ei vielä välttämättä ole riittävä.

- Aloittelijan kannattaa pitää lenkit 20-30 minuutin pituisina niin, että osan ajasta kävelee, Valasti sanoo.

Jotta lenkkeilystä saa tuloksia, kannattaa käydä juoksemassa kolme tai neljä kertaa viikossa. Valastin mukaan lenkillä kannattaa käydä joka toinen päivä, mutta juoksukertojen määrää voi myös vaihdella.

Kirsi Valasti

- Joskus voi käydä juoksemassa kahtena peräkkäisenä päivänä ja pitää sitten kaksi taukopäivää. Tärkeää on pitää matkat kohtuupituisina sen sijaan, että juoksisi yhden massiivisen lenkin ja jalat olisivat loppuviikon muussissa.

Seuraava artikkeli: Harrastatko lenkkeilyä? Tehokas lisätreeni antaa paremmat tulokset

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat