Kuva: Shutterstock

Mistä tiedät saatko liian vähän proteiinia? Lue neljä oiretta

10.08.2018 17:15 - Katariina Auvinen - Luettu 3 792 kertaa

Varsinkin niiden, jotka eivät syö lihaa, vilja- tai maitotuotteita, kannattaa kiinnittää erityistä huomiota proteiinin saantiin.

Proteiinit ovat solujen tärkeimpiä rakennusaineita ja esimerkiksi lihakset tarvitsevat proteiinia kehittyäkseen. 

Viime vuosina proteiini sanana on ollut monien huulilla. Voidaan puhua jopa proteiinibuumista. Proteiinia ei ole vaikea löytää kaupankaan hyllyiltä, koska sitä on lisätty moniin tuotteisiin. Esimerkiksi rahkoja ja jogurtteja mainostetaan runsasproteiinisina, mutta myös erilaisia juomia. 

Proteiinin saanti kuuluu tasapainoiseen ruoka-valioon, mutta varsinkin ne ihmiset, jotka eivät kuluta lihaa, vilja- tai maitotuotteita, voivat kärsiä proteiinivajeesta. Insider-julkaisu listasi oireet, jotka kielivät siitä, että ruokavalioon olisi syytä lisätä proteiinia. 

1. Et tunne olevasi kylläinen aterian jälkeen.

Vaikka ihminen ei pysty varastoimaan isoja määriä proteiinia, se tarvitsee sitä kuitenkin päivittäin. Proteiini auttaa myös pysymään kylläisenä, joten jos sinusta tuntuu nälkäisestä usein tai heti aterian jälkeen, voi olla ettei ruokavaliosi sisällä tarpeeksi proteiinia. 

2. Immuunipuolustuksesi heikkenee

Proteiinin syöminen ei takaa sinulle flunssattomaa elämää, mutta se auttaa pitämään immuunipuolustuksesi vahvana. Proteiinit ovat solujen rakennusaineita, jotka auttavat kehoasi voimaan hyvin ja pysymään terveenä. 

3. Sinun jalkasi turpoavat 

Proteiinin puute ruokavaliossasi voi johtaa siihen, että kärsit turvonneista jaloista. Proteiinilla on tärkeä rooli suolan ja veden säilymisessä verisuonten sisällä ja varmistamisessa, etteivät nämä pääse kudoksiin. Harvardin terveysjulkaisun mukaan, jos veren proteiinipitoisuus laskee liian alhaiseksi, se ei voi enää ylläpitää nestetasapainoa. Tämä johtaa turvotukseen. 

4. Hiustenlähtö ja hauraat kynnet 

Julkaisun mukaan voit ostaa hienoimpia hiustuotteita, mutta jos et syö tarpeeksi proteiinia, se ei estä hiustenlähtöä. Hiukset ovat suurimmaksi osaksi keratiinia, joka on säiemäinen ja veteen liukenematon proteiini. Jos et saa tarvittavaa määrää proteiinia, kehosi alkaa säästämään sitä. Näin karvatupet eivät saa tarvittavaa määrää proteiinia, joten hiukset irtoavat tupeistaan. 

Sama pätee myös kynsiin, joka rakentuu kovasta keratiinista. Kynsistäsi voi tulla hauraat ja ne lohkeilevat.

Proteiinivaje voi näkyä myös korkeana verenpaineena, lihasheikkoutena sekä iho-ongelmina. Proteiinin tarve vaihtelee elämäntilanteen ja aktiivisuuden mukaan. Internetistä löytää esimerkiksi proteiinilaskureita, joilla saa viitteitä siihen, kuinka paljon itse tarvitsee proteiinia päivässä. Tasapainoinen ruokavalio on julkaisun mukaan kaiken a ja o. 

Lue myös: Syötkö liian paljon proteiinia? Merkit, jotka kannattaa ottaa vakavasti

Lähde: Insider

Arvostele artikkeli

Suosittelemme

Uusimmat