Kuva: Shutterstock

MTV: Ruokakaupoilla on omat kikkansa saada kuluttaja sortumaan heräteostoksiin - oletko tajunnut?

04.11.2022 14:15 - Sanni Seppä / sanni.seppa@bauermedia.fi

Turhat heräteostokset ovat tuttuja lähes meille jokaiselle.

Ruokakauppojen tuotteiden sijoittelu ei ole sattumanvaraista, kirjoittaa MTV. Ruuan hinta nousee kohisten ja kuluttajille on entistä tärkeämpää kiinnittää huomiota siihen, mitä kaupasta oikein tarttuu kotiin mukaan. Myö ruokakaupoilla on kuitenkin omat kikkansa saada kuluttajat haalimaan tiettyjä tuotteita matkaansa.  

Psykologi Jaana Simola kertoi Viiden jälkeen -ohjelmassa, että usein suomalaisten ruokakoriin tarttuvat ne itselle tutut ja turvalliset tuotteet. 

- Tietyt asiat automatisoituvat, kun käydään kaupassa ja sitä toistetaan. Tiedonkäsittelyprosessia jää silloin muuhun käyttöön ja se helpottaa arkea, Simola selittää. 

Heräteostokset ovat kuitenkin lähes kaikille tuttu juttu ja niihin sortuu joskus meistä melkein jokainen. 

- Kauppiaat osaavat sijoitella tuotteet houkutteleville paikoille ja sellaisille paikoille, mistä ihmisten on pakko mennä ohi. Siihen se heräteostosten mukaan tarttuminen perustuu, Simola kertoo. 

Aina sanotaan, ettei ruokakauppaan saisi mennä maha kurnien, sillä väsyneenä ja nälkäisenä tulee helpommin tehtyä heräteostoksia. Usein kassalle vievät käytävät ovat täynnä herkullisia ja houkuttelevia tuotteita, eikä niiden sijoittelu juuri siihen kohtaan kauppaa ole sattumaa. 

- On ne tietyt käytävät, mistä on pakko mennä kassalle. Siihen on kätevä sijoittaa esimerkiksi ne herkut. Kun on väsynyt ja nälkäinen ja kävelee siitä ohi, niin helposti tarttuu jotain mukaan, Simola sanoo. 

Lue myös: Pippa Laukka paljastaa, mikä on yleisin virhe suomalaisten ravintotottumuksissa

Lue myös: Yle: Ruuan hinta nousee - etenkin yhtä suomalaisten lempiraaka-ainetta kannattaa nyt suosia

Lue myös: MTV: D-vitamiinin puutos voi koitua jopa hengenvaaralliseksi: "Ei ole pelkkä vitamiini"

Lähde: MTV

Kilpailut

Uusimmat