Nyt sitten tarkkana – pankki varoitti ovelasta Black Friday -huijauksesta

Kuluttaja voi suojautua huomioimalla muutaman asian.

Julkaistu:

Vuonna 2025 Black Friday osuu perjantaille 28. marraskuuta. Yritykset ovat jo toki käynnistäneet markkinoinnin kyseistä päivää varten.

Black Friday saa lisävirtaa juhlakaudesta ja lahjaostoksista joulua varten, mikä osaltaan selittää Black Fridayn suosiota. Kauppiaiden aktiivinen markkinointi on niin ikään omiaan kasvattamaan ostosvilinää.

Kaiken hälinän keskellä kuluttajan pitää olla valppaana, sillä Black Friday -kampanjointiin liittyviä huijauksia on liikkeellä. Yksi ovela tapa on ohjata kuluttaja huijaussivustolle esimerkiksi markkinointiviestin kautta.

– Huijausverkkokaupoissa kuluttaja luulee tilaavansa tunnetusta ja luotettavasta verkkokaupasta, mutta asioikin huijaussivulla. Tällaisessa huijauksessa voidaan kalastella pankkitunnuksia tai saada kuluttaja tekemään maksu, mutta tuote jää saamatta. Tarjouksien sekaan voi pyrkiä myös liian hyviä tarjouksia tarjoavia kauppoja, joista toimitettu tuote ei vastaa tilausta, OP Pohjolan vähittäispankin johtaja Harri Nummela valisti.

– Suuri joukko tarjouksia jahtaavia kuluttajia houkuttelee myös rikollisia. Kuluttajien kannattaa siis pitää harkinta ja maltti mukana ostoksilla, jotta Black Fridaysta ei tule black fraudday, eli musta petospäivä, Nummela varoitti.

OP Pohjolan mukaan huijausverkkokaupan tunnistaa alla olevista asioista:

  • Liian hyvät tarjoukset – poikkeuksellisen alhaiset hinnat tai uskomattomat edut voivat olla merkki huijauksesta.
  • Tuntemattomat maksutavat – epäilyttävät maksutavat, kuten linkkien kautta avautuvat lomakkeet tai tuntemattomat sovellukset, lisäävät riskiä. Luotettavat kaupat tarjoavat turvallisia maksutapoja, kuten luottokortin, verkkopankin tai mobiilimaksun
  • Puuttuvat yhteystiedot ja ehdot – tarkista, että verkkokaupassa on mainittu osoite, puhelinnumero, sähköposti sekä toimitus- ja palautusehdot
  • Negatiiviset arvostelut – tiedonhaku sivuston nimellä verkosta ja riippumattomat arvostelut voivat paljastaa sivuston huijaukseksi
  • Epäilyttävät ponnahdusikkunat – jatkuvat kyselyt henkilökohtaisista tiedoista tai latauspyynnöt voivat olla merkki huijausyrityksestä
  • Epäammattimainen ulkoasu – vanhanaikaiselta tai huonosti tehdyltä vaikuttava verkkokauppa voi olla huijaus. Luotettavat kaupat panostavat ammattimaiseen ilmeeseen ja käyttäjäkokemukseen

Lähde: Cision