Kuva: YouTube

Lentokoneissa on huone, josta harva tietää

31.10.2016 12:45 - Rea Tallgren

Lentohenkilökunnan levosta huolehtiminen on tärkeä tekijä turvallisuuden kannalta. Siksi onkin tärkeää, että heille on olemassa rauhallinen lepopaikka.

Tiesitkö, että lähtökohtaisesti kaikissa kaukoliikenteeseen tarkoitetuissa lentokoneissa on miehistön lepotiloja jatkuvan aikaerorasituksen haittojen vähentämiseksi? Joissain koneissa tilat ovat matkustamon lattian alapuolella, joissain matkustamon yläpuolella, kuten tässä kuvassa. Joskus nukkumatiloissa on jopa pienet "kerrossängyt", jotta enemmän henkilökuntaa mahtuu nukkumaan. 

Matkustamoturvallisuusasiantuntija Minna Ruolannon mukaan lepotilojen ja lennon aikaisen levon merkitys lentävän henkilöstön terveydelle on helppo ymmärtää.

- Näillä koneilla lennetään muutamissa tunneissa itä-länsi -suunnassa siten, että aikaero kohteiden välillä on useita tunteja. Pitkällä aikavälillä ihmisen sisäinen kello on ikäänkuin jatkuvassa häiriötilassa, jota kompensoidaan sillä, että henkilöstö saa pienen levon lennon aikana. Tästä on paljon tutkimuksiakin maailmalla, Suomessa vähemmän, vaikka unitutkimusta paljon tehdäänkin, Ruolanto selittää. 

Tilat vaihtelevat koneesta riippuen. Boeing 777 on maailman tilavin matkustajakone, ja siellä myös lentäjille on eniten tilaa. Heillä on lavuaari, vessa, isot istuimet sekä nukkumatilat. Lentohenkilökunnan tilat sijaitsevat matkustamon yläpuolella ja siellä on peräkkäin sänkyjä kapean käytävän molemmilla puolilla. Jokaisen sängyn saa yksityiseksi tilakseen vetämällä sen eteen oven. Myös nukkuessa on käytettävä turvavyötä. 

- Boeing 777 voi lentää yhtäjaksoisesti esimerkiksi Dubaista Houstoniin, jolloin lentoaika venyy yli 16 tuntiin. Miehistön lepo- ja vireystila on matkustajan kannalta erittäin tärkeä turvallisuusasia. Lepo- ja työaikoja säätelee ilmailuviranomainen, lentoyhtiöllä on mahdollisuus olla ilmailumääräyksiä tiukempi omissa käytännöissään, mutta ei löysempi, Ruolanto selittää Voice.fi-sivustolle

Ruolannon mukaan aikaerorasituksen haittapuolet ovat taustalla siinäkin, miksi kaukoliikenteeseen tarkoitettujen lentokoneiden business-luokkien lepomahdollisuuksiin on alettu kiinnittää enemmän huomiota.

- Jotkut liikemiehet lentävät vuositasolla saman verran kuin lentokoneiden henkilöstö eikä aikavyöhykkeiden yli matkustava ihminen palaudu ilman lennon aikaista lepoa, hän summaa. 

Lue myös: "Liikutuin kyyneliin" - miehen epäitsekäs teko lennolla kerää ylistystä netissä

Lue myös: Matkustajille erikoinen yllätys - lentokone lensi väärään maahan

Lue myös: Stuertin piti kuuluttaa laskeutumisesta - uskomaton veto naurattaa vedet silmissä

Lähde: Independent

Uusimmat