Tänään tv:ssä: Paljastusdokumentti mainostajien kataluudesta somessa – näin sinua huijataan!

Sosiaalisessa mediassa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää – ei välttämättä edes, vaikka näkisit julkaisuja luotettavalta vaikuttavalta suurelta bränditä.

Julkaistu:

5D: Näin brändit huijaavat -brittidokumentista selviää, miten sosiaalisessa mediassa pystyy hankkimaan suosiota kyseenalaisin keinoin. Osin salaa kuvatun dokumentin yhtenä tarkoituksena on näyttää, millä tavoin kuluttajiin vaikutetaan.

Vuonna 2013 ensi-iltansa saaneessa dokumentissa paljastetaan, miten markkinoijat ja suuret brändit saavat Facebook-päivityksilleen valtavasti tykkäyksiä, YouTube-videoilleen lukuisia katselukertoja ja miten sosiaalisessa mediassa käytyihin keskusteluihin vaikutetaan.

Dokumentissa luodaan valheellinen poikabändi Wrong Direction, jota ei oikeasti ole olemassa. ”Yhtye” palkkaa ostamaan näkyvyyttä ”ensimmäiselle musiikkivideolleen” Bangladeshissa sijaitsevalta yritykseltä, jossa huonosti palkatut työntekijät tehtailevat länsimaisille suurille brändeille suosiota sosiaalisessa mediassa.

Ohjelmassa dokumentaristi Christ Atkins matkustaa paikan päälle Bangladeshiin tutkimaan, millaisia klikkejä ja somesuosiota rahasta synnyttävät yritykset oikein ovat.

23.35
5D: Näin brändit huijaavat
TV5

Lue myös: Oletko lausunut Adidas-merkin nimen väärin aina? Oikea lausumistapa yllättää