Kuva: Fotolia

Unohda kalliit treenijuomat - olut paras palautumiseen!

24.04.2017 19:45 - Karoliina Kotala

Jos suunnitteilla on tänä kesänä maratonin juokseminen, suosittelevat tutkijat tyystin erilaista palautumistaktiikkaa.

Moni maratonille suuntaava tankkaa maaliviivan ylittämisen jälkeen kalliita palautumisjuomia ja naposteltavia, mutta voikin olla, että paras apu palautumiseen löytyykin klassisesta baareissa tarjoiltavasta yhdistelmästä. Tutkijat nimittäin uskovat, että pari tuoppia vaaleaa olutta pähkinöiden kera palauttaa nestetasapainon jopa paremmin kuin vesi tai tehtävään suunnitellut palautusjuomat.

Pitkillä juoksulenkeillä, kuten maratoneilla ihmiskeho voi menettää jopa kolme litraa nestettä tunnissa. Toisin sanoen nesteytyksestä huolehtiminen on äärimmäisen tärkeää pitkillä lenkeillä. Olutta tuskin kannattanee nautiskella juoksukisojen lomassa, ainakaan osallistujan asemassa. Keho menettää maratonin aikana nesteiden myötä tärkeitä suoloja, kuten kaliumia ja natriumia. Kyseisiin puutoksiin juurikin pähkinät ja vaalea olut auttavat, kun taas esimerkiksi tavallisen veden tankkaaminen ei juurikana palauta mineraalien tasapainoa kehossa.

Tutkimuksen julkaisi European Beer and Health Symposium.

Lähde: The Daily Mail

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat