Minä 2.0 blogi: Miniloma Tallinnaan

04.11.2016 09:30 - Jenni Haapala

Joka kerta, kun joku ystävistäni täyttää vuosia, haluaisin antaa lahjaksi sen perinteisen viinipullon sijasta jotain henkilökohtaisempaa, kuten yhdessäoloa tai jotain itse tehtyä.

Useimmiten sitä kuitenkin tyytyy isommalla porukalla ostamaan jotain syntymäpäiväsankarin kotiin sopivaa, tai syntymäpäiväjuhlia piristävää.

Ei ole missään nimessä huono juttu, että on paljon ystäviä, päinvastoin. Ainoa päänvaiva on se, mistä löytäisi aikaa jokaiselle. Entinen työpaikkani oli elämäni. Vietin sekä työ- että vapaa-aikani näiden työkavereiden kanssa. Heistä tuli perheeni, kun muutin Helsinkiin. Nykyään näitä ystäviä tulee nähtyä harmittavan vähän. Yksi tyttöporukastamme täytti taannoin vuosia ja kysyin, mitä mieltä muut olisivat, jos ostaisimme ystävällemme syntymäpäivälahjaksi matkan Tallinnaan. Tallinnaan pääsee nopeasti ja kätevästi, siellä on halpaa ja saisimme kaiken lisäksi viettää aikaa porukalla pois arjen pyörteistä. Idea oli muiden mielestä hyvä, joten aloimme selvittää kalentereihimme sopivaa ajankohtaa. Sopivan ajankohdan löydyttyä selvitimme vielä syntymäpäiväsankarin poikaystävältä, että ajankohta on vapaa myös synttärisankarilla.

Lauantaina aamupäivästä starttasimme Tallinnan matkamme viiden tytön voimin. Matka Tallinnaan kesti reilu pari tuntia ja paikalle päästyämme veimme tavaramme kylpylähotellille ja lähdimme syömään. Tallinnassa on todella ihania, tunnelmallisia ja edullisia ruokapaikkoja! Lounaspaikaksemme valikoitui Kolm Sibulat, joka oli pieni ja sympaattinen ravintola vähän syrjemmällä Vanhassa Kaupungissa. Sekä nuudelikeitto että talon viini olivat hinta-laatusuhteeltaan erinomaiset! Syönnin jälkeen lähdimme keskustaan shoppailemaan. Vaatekauppojakin Tallinnasta löytyy todella paljon ja paljon löytyy nimenomaan niitä liikkeitä, joita Suomessa ei ole.

Hotellissamme oli juuri remontoitu kylpylä, jonne lähdimme huljuttelemaan shoppailun päätteeksi. Kylpylästä löytyi ulkoallas, hierovia suihkuja ja porealtaita – baaritiskiä unohtamatta. Joimme muutamat mojitot lämpimässä poreammeessa lilluen. Saunan kautta menimme hotellihuoneeseemme laittautumaan ja lähdimme Kohvik Moon -ravintolaan, jossa meillä oli pöytävaraus illallista varten.

Kohvik Moon oli pienehkö ja neutraalisti vaaleilla sävyillä sisustettu ravintola. Tarjoilijat olivat todella mukavia ja ystävällisiä. Ruuan hinta-laatusuhde oli jälleen erinomainen, sillä söimme hyvät alku-, pää- ja jälkiruuat hyvän valkoviinin kera. Kaiken tämän sai alle 40:llä eurolla. Kohvik Moonista jatkoimme matkaa reissumme kohokohtaan, drinkkibaariin nimeltä Tai Boh. Tai Boh oli super ihanan ja lämpimän näköinen eri värein valaistu puurakennus, jossa oli lempeä ja persoonallinen tunnelma. Tai Bohin alakerrasta löytyi yökerho, jossa oli halloween -kemut käynnissä. Yökerho tuntui tunnelmaamme kuitenkin hieman liian riehakkaalta, joten päätimme mennä yläkerran rauhallisempaan ympäristöön nauttimaan drinkeistä. Sisustus oli monilla väreillä varusteltu ja kattokruunut, verhot sekä upeat huumorilla höystetyt kattomaalaukset kruunasivat tunnelman. Upea paikka, jollaista toivoisin myös Suomeen. Voisin hyvin kuvitella varaavani yläkerran käyttööni esimerkiksi syntymäpäiväjuhlien viettoa varten. Viihdyimme Tai Bohin yläkerrassa sen kiinnimenoon saakka.

Jatkoimme Tai Bohista hotellille, aukaisimme minibaarista skumppapullon ja juttelimme pitkälle aamuyöhön asti. Sunnuntaina söimme hotellilla runsaan aamiaisen, kävimme vielä hetken nauttimassa kylpylästä ja suuntasimme keskustaan syömään. Laiva lähti Tallinnasta neljän jälkeen ja Helsinkiin kotiuduimme seitsemän jälkeen. Reissu oli kaikin puolin todella ihana. Teki hyvää päästä viikonlopuksi pois tavallisista ympyröistä ja ennen kaikkea oli ihana viettää aikaa ystävien kanssa ilman häiriötekijöitä. Tällaisissa lahjaksi annetuissa matkoissa on lisäksi se hyvä puoli, että niistä pääsee nauttimaan myös itse.