Kaikki artikkelit

Kuidun määrää tulisi lisätä hiljalleen ruokavalioon, eikä tehdä liian suurta muutosta kerralla.
Hedelmät ja marjat ovat hyvä lisä ruokavalioon erityisesti silloin, kun ummettaa.
Erilaiset vatsavaivat ovat merkki siitä, että drinkit olisi hyvä jättää juomatta.
Ravitsemusterapeutti McKell Hill vinkkaa helpot hierontaliikkeet, joilla helpotat myös ruuansulatusvaivoja.
Ruuansulatusvaivat voivat aiheuttaa myös ihon epäpuhtauksia.
Esimerkiksi tupakoitsijat saattavat kärsiä muita useammin ilmavaivoista.
Sipuli voi olla yllättävä syyllinen kipeän turvotuksen taustalla.
Aloe verasta tai chia-siemenistä voi saada yllättävän avun ummetukseen. Ruokavaliossa kannattaa suosia myös runsaskuituisia aineksia.
Mahakipua voi helpottaa esimerkiksi juomalla minttuteetä.
Vatsaongelmissa ei ole pakko turvautua lääkkeisiin, sillä vaivoja voi hoitaa luonnollisemmillakin keinoilla.
Jouluna tulee helposti syötyä liikaa, mutta närästyslääkkeet eivät ole välttämättä aina käden ulottuvilla.
Vain harva selviää pikkujoulukaudesta, ettei vatsa oirehtisi millään tavalla epäsäännölliseen syömiseen ja raskaisiin herkkuihin. Onneksi ruoansulatusongelmia voi helpottaa varsin yksinkertaisesti, eikä vaivojen hoitoon tarvita aina edes lääkkeitä.  
Jokaisella naisella on oireita, todennäköisesti myös kipuja, kuukautisten aikana. Oireisiin ei kannata totuttautua, vaan selvittää mikä on normaalia ja mikä ei. Osaatko edes epäillä itselläsi yleistä tautia, endometrioosia?
Jos vatsa ei toimi kunnolla, vaikuttaa se koko elämänlaatuun. Ulosteen koostumus ja väri voivat kertoa kehosi ongelmista, joten sitä on hyvä tarkkailla.
Jos ripuli on voimakasta ja jatkuu pitkään antibioottikuurin jälkeen, on syytä ottaa yhteys lääkäriin ja tutkituttaa, ettei kyseessä ole vakava Clostridium difficile.
IBS eli ärtyneen suolen oireyhtymä on yleinen ja äärimmäisen epämiellyttävä vaiva. Varsinaista hoitokeinoa ei ole, mutta jokainen voi itse vaikuttaa oireisiin.