Kuva: Marimekko

Marimekko paljasti juhlavuotensa suunnitelmat: "Emme ole tehneet tällaista ennen"

24.01.2021 16:15 - Henna Koste / henna.koste@bauermedia.fi

Marimekko täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Pyöreiden kunniaksi sinivalkoinen brändi julkaisee useita yhteistyömallistoja.

Tänä vuonna 70 vuotta täyttävä Marimekko tunnetaan vahvoista kuoseistaan myös Suomen ulkopuolella. Juhlavuoden kunniaksi kotimainen brändi lanseeraa ennennäkemättömiä tuotteita, mutta myös klassikkokuoseja nähdään runsaasti. Design-talossa on myös pengottu runsaita kuosiarkistoja ja monet arkistojen aarteet on kaivettu jälleen esiin. Maija Isolan Mansikkavuoret (pääkuvassa) ja Mansikka tekevät näyttävän paluun. Marimekon designjohtaja Minna Kemell-Kutvonen ja suunnittelija-tuotekehittäjä Sami Ruotsalainen kertoivat tulevan kevään ja kesän mallistosta lehdistölle torstaina. 

Yksi yhteistyömallistoista kantaa nimeä Marikyläläiset ja se koostuu keramiikkafiguureista. Mallisto on Marimekon pitkäaikaisten suunnittelijoiden Sami Ruotsalaisen ja Jenni Tuomisen yhteistyötä. Tuominen on suunnitellut figuurien yläosat, kun taas alaosat kuuluvat Ruotsalaisen luomaan hittisarjaan, Oivaan.

- Mietimme Minnan kanssa, miten voimme juhlavuoteen tuoda jotain täysin uutta ja spesiaalia, jota ei ole aiemmin tehty, Ruotsalainen kertoo.

Freelancerina työskentelevä Tuominen tunnetaan myös keramiikastaan ja hahmot muistuivat myös Marimekon väelle mieleen. Ruotsalainen kertoo, että pian he huomasivat, että Oivat ja Tuomisen hahmot sopivat mainiosti yhteen. Syntyi idea säilyttimistä. Nyt palaset ovat kirjaimellisesti loksahtaneet paikoilleen.

- Tämä oli supermielenkiintoinen, koska emme ole tehneet tämän tyyppistä ennen, Ruotsalainen iloitsee.

Yksi hahmoista on Raita-Armi. Nimi tulee luonnollisesti Marimekon perustajasta Armi Ratiasta. (kuva: Marimekko)

(kuva: Marimekko)

(kuva: Marimekko)

Unikkoa uudella tapaa

Marimekon pääsuunnittelija Satu Maaranen ja muotisuunnittelija Sasu Kauppi kertoivat myös yhdestä co-created -mallistosta, jossa nähdään muun muassa Unikkoa - kuviota, joka on kuin Marimekon toinen logo. Tällä kertaa Unikko saa kuitenkin uudenlaisen ilmeen mallistossa, joka on Kaupin käsialaa. Mallisto ilmestyy huhtikuussa.

- Sasulla oli uusi näkökulma, ja itsekin yllätyin. Sasun tausta ja vahvuudet näkyvät tässä hyvin, Maaranen iloitsee.

- Oli hienoa saada tehdä versioita klassikoista, Kauppi sanoo.

Co-created-mallistoon kuuluu hattuja, laukkuja, takkeja ja paitoja.

Suurimmaksi yllätykseksi mallistossa Maaranen nostaa Unikon käytön.

- Tämä oli loistava idea, miten voit fuusioida Unikkoa Unikon sisälle. Siitä syntyy jotain todella freesiä, mutta siitä silti tunnistaa, että kyse on Unikosta, Maaranen kuvailee.

(kuva: Marimekko)

Sasu Kauppi käytti Appelsiini- ja Unikko-kuosia. (kuva: Marimekko)

(kuva: Marimekko)

Lue myös: Yhä useampi kuluttaja haluaa tehdä vastuullisia valintoja - mitä Marimekossa tehdään asian eteen?

Kilpailut

Uusimmat