Oulun yliopistossa järjestettiin kesällä 2025 tekoälyn käyttöä tutkiva työpaja, jossa selvitettiin, kuinka lapset käyttävät ChatGPT:tä, WhatsAppin Meta AI:ta ja muita ihmismäistä vuorovaikutusta tarjoavia tekoälypalveluja.
AI Besties -tutkimusta johtava akatemiatutkija Sumita Sharma kertoo lasten kuvanneen tekoälyä kaverikseen, johon he olivat kiintyneitä. Tutkimuksessa haluttiin ymmärtää näitä ystävyyssuhteita, niiden syntyä ja merkitystä lasten arjelle ja hyvinvoinnille.
Lue myös: Mihin suomalaiset käyttävät tekoälyä? Tilastot kertovat
Lue myös: Lapset kirjoittivat satuja tekoälyn avulla – opettajat kehuvat uutta podcast-tuotantoa
AI Besties on lasten ja tekoälyn vuorovaikutusta eri kulttuureissa tarkasteleva kansainvälinen tutkimus, jonka tavoitteena on lisätä lasten, vanhempien ja opettajien tietoisuutta tekoälyn mahdollisuuksista ja riskeistä sekä tukea sen turvallista käyttöä.
– Lasten kertomuksissa nousivat esiin tekoälyn tuottamat seurustelukumppanit, kuten X-viestipalvelun tarjoama ”Ani”, joka on saatavilla alustan ikärajoista, käyttöehdoista ja EU:n digipalvelusäädöksestä huolimatta.
Erityisesti kiusatuille ja yksinäisille lapsille tekoäly saattaa tarjota lohtua. Tutkijat muistuttavat, että liiallisella käytöllä voi esiintyä riippuvuuden kaltaisia oireita ja tekoälyn antamat neuvot voivat olla haitallisia tai epäasiallisia ja vahvistaa sosiaalista eristäytymistä.
– Tekoälyn ihmismäinen vuorovaikutus voi olla voimakas kokemus lapselle. Tarvitsemme lisää tutkimusta siitä, miten nämä suhteet vaikuttavat lasten hyvinvointiin ja miten riskejä voidaan ehkäistä.
Lue myös: Suomalaista keksintöä ihmetellään maailmalla: Aloittaa robottien vallankumouksen?
Lue myös: Uusi suomalaispalvelu tukee lähisuhdeväkivallan uhreja – hyödyntää tekoälyä
Tutkimuksessa kävi myös ilmi, ettei vanhemmilla ollut juurikaan käsitystä siitä, että heidän lapsensa käyttävät tekoälyä monipuolisesti ja säännöllisesti tai että lapset ylipäätään tietävät siitä. Ennen työpajaa suoritetussa kyselyssä ainoastaan yksi vanhemmista arveli lapsensa tuntevan tekoälyn käyttöä.
– Alustavat tulokset osoittavat, että vanhemmat ja opettajat tarvitsevat selkeämpää ohjeistusta tekoälyn käyttöön. Lapsia tulisi auttaa suhtautumaan kriittisesti tekoälyn antamiin vastauksiin ja ymmärtämään, että tekoäly ei ole ihminen, mikä on haastavaa jopa aikuisille.
Tutkimushankkeessa tuotetaan lapsille suunnattua mediakasvatusmateriaalia.