Kuva: Instagram: @bstroy.us

Vaatemerkin "kouluampumishupparit" herättivät raivoa somessa: "Joudutte takuuvarmasti helvettiin"

19.09.2019 14:15 - Milena Raappana

Newyorkilaisen Bstroy-merkin huppareissa on luodinreikiä ja lukee asehyökkäysten kohteina olleiden koulujen nimiä.

Vaatemerkki Bstroyn New Yorkin muotiviikoilla nähty vuoden 2020 mallisto on herättänyt järkytystä ja raivoa sosiaalisessa mediassa. Mallistossa nähdään todella kyseenalaiset hupparit, joiden rintamuksissa lukee yhdysvaltalaisia kouluja, jotka ovat joutuneet asehyökkäysten kohteiksi. 

Huppareihin on kirjailtu muun muassa Sandy Hook, jossa kuoli 27 ihmistä, Columbine, jossa 13 ihmistä sai surmansa, Stoneman Douglas, jossa 17 ihmistä tapettiin ja Virgina Tech, jossa 32 henkilöä kuoli. 

Kaiken lisäksi Bstroyn atlantalaiset suunnittelijat Brick Owens ja Duey Catorze olivat lisänneet vaatekappaleisiin luodinreikiä. Merkki päivitti kuvat huppareista Instagram-tililleen, jossa kommenttikentät ovat täyttyneet raivokkaista viesteistä. 

Jos päivitys ei näy, voit katsoa sen täältä.

Jos päivitys ei näy, voit katsoa sen täältä.

Jos päivitys ei näy, voit katsoa sen täältä.

"Joudutte takuuvarmasti helvettiin", eräs kommentoi vihaisena.

"On olemassa hedelmällisempiä tapoja herättää keskustelua kuin kerätä häpeilemättömästi tuottoja kuusivuotiaiden lasten kuolemilla", toinen tiivisti kommentteihin. 

"Mikä on ero teidän brändin ja aseyritysten välillä? Molemmat saavat tuottoa lasten murhaamisesta kouluihin. Asefirmat sentään ovat rehellisiä - heidän tuotteensa tappaa. Te keräätte tuottoa, mutta vetoatte "IRONIAAN". Yrittäkää uudestaan, haaskalinnut", kolmas kommentoija tylytti ja viittasi merkin perusteluihin, miksi kyseinen mallisto ja hupparit on luotu. 

View this post on Instagram

SAMSARA

A post shared by (🐝). (@brickowens) on

Jos päivitys ei näy, voit katsoa sen täältä.

"Joskus elämä voi olla kivualiaan ironista. Kuten ironia siitä, että kuolee väkivaltaisesti paikassa, jossa luuli olevansa turvassa, kontrolloidussa ympäristössä, kuten koulussa", luki Bstroyn perustelussa, jonka voit nähdä yllä olevassa kuvassa.

"Meitä muistutetaan jatkuvasta elämän hauraudesta, lyhyydestä ja ennakoimattomuudesta, mutta myös sen loputtomasta potentiaalista. Tämä työntö- ja vetovoima luo kiertävää liikettä, joka on elämän kiertokulkua", brändi kirjoitti lehtisessään.

"Nirvana on päämäärä, jonka toivomme saavuttavamme meditaation ja tuhoisia tapojamme vastustavien terveellisten käytäntöjen kautta. Meidän täytyy ylittää Samsaran sykli, jotta voimme saavuttaa Nirvanan", olivat perustelun viimeiset lauseet. 

Today-julkaisulle antamassaan haastattelussa Owens, toinen Bstroyn suunnittelijoista, kertoi, että heidän tarkoituksensa oli ottaa rohkeasti kantaa malliston avulla. He halusivat kommentoida aseväkivaltaa vastaan, joka kaipaa ennaltaehkäiseviä toimia. 

"Samalla halusimme myös voimaannuttaa tragediasta selvinneitä kertomalla tarinaa vaatteidemme kautta", Owens kirjoitti Today-julkaisulle sähköpostin välityksellä. 

Vaikka suunnittelijoiden aikeet ovat olleet hyvät, moni on silti julistanut sosiaalisessa mediassa boikotoivansa merkkiä ja toivovansa muiden tekevän samoin. 

"Boikotoikaa #bstroyclothing."

Jos päivitys ei näy, voit katsoa sen täältä.

"Näin sairaaksi meidän opportunistisen kapitalistinen kulttuurimme on tullut... rahaa tehdään lasten teurastamisella. Boikotoikaa #Bstroy ja kertokaa Owensille, miltä mieltä olette tästä kuvottavasta vaatemallistosta."

Jos päivitys ei näy, voit katsoa sen täältä.

"Tämä täyttä roskaa, Bstroy."

Jo päivitys ei näy, voit katsoa sen täältä.

Lue myös: Muotijätin huppari sai ihmiset raivostumaan: "Itsemurhassa ei ole mitään hohdokasta"

Lue myös: Kuka olisi arvannut, että hupparikin voi olla näin roisi? "Hänen alapäänsä on täysin näkyvillä"

Lähde: Today, Independent, Yahoo!, PopBuzz

Kilpailut

Uusimmat