Kuva: Shutterstock

Temun ja Sheinin suosio on noussut Suomessa - kehityksessä nähtävillä myös negatiivisia piirteitä

20.03.2024 10:15 - Reija Saarinen / reija.saarinen@bauermedia.fi

Kaiken kaikkiaan suomalaisten verkko-ostaminen on kuitenkin laskenut. Vähiten tilataan kotimaisista verkkokaupoista.

Suomalaisten verkko-ostaminen on viime vuoden aikana kutistunut, kertoo Kaupan liiton tuore selvitys. Suomalaiset vähensivät ennen kaikkea kotimaisista verkkokaupoista tilaamista. 

Kuukausittaisilla vierailumäärillä mitattuna Suomen suurin verkkokauppa viime vuonna oli k-ruoka.fi kintereillään verkkokauppa.com, motonet.fi ja tokmanni.fi.

- Tänä vuonna odotamme suomalaisten digiostamisen kasvavan noin viidellä prosentilla. Alkuvuoden kehityksen perusteella näyttää siltä, että kasvua ohjautuu varsinkin ulkomaisiin verkkokauppoihin, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo.

Kiinalaisten digikauppajättien, kuten Temun ja Sheinin suosion nousu on ollut valtaisaa viime kuukausien aikana. Helmikuussa 2024 Temu on noussut vierailumäärillään jo suomalaisten eniten käyttämäksi ulkomaiseksi nettikaupaksi. 

- Sheinin ja varsinkin Temun huima nousu näkyy Kiinasta tehtyjen muodin ja elektroniikan digiostosten kasvuna Suomessa. Temu on kuukausittaisilla vierailumäärillään noussut alkuvuodesta jo suomalaisten aiemmin eniten käyttämän ulkomaisen markkinapaikan, zalando.fi:n, rinnalle, Kurjenoja kertoo.

Kyseisten nettikauppojen suosio näkyy myös ladatuimpien sovellusten listoilla. Temu on noussut ladatuimmaksi sovellukseksi niin Suomessa kuin Ruotsissakin. Myös Shein löytyy 10 käytetyimmän sovelluksen joukosta.

- Halvoilla hinnoilla, ilmaisilla toimituksilla, tekoälypohjaisella tilausjärjestelmällä, tehokkaalla some-markkinoinnilla ja ostamisen viihteellistämisellä nämä kiinalaisia halpatuotteita maailmalle suoltavat verkkojätit ovat muuttaneet verkkokaupan koko toimintalogiikkaa markkinoinnista logistiikkaan, Kurjenoja näkee.

Kehityksessä on Kaupan liiton mukaan nähtävissä myös negatiivisia piirteitä.

- Ultrapikaverkkokauppa ohjaa Temun ja Sheinin ekosysteemejä tuottamaan jatkuvasti uusia tuotteita, joiden ei ole edes tarkoitus olla pitkäikäisiä. Yksittäisten ostosten kuljetukset erillisinä paketteina suoraan kiinalaiselta tehtaalta kuluttajalle tarkoittaa myös usein sitä, ettei ostoksesta makseta tullia. Lisäksi EU:n tasoinen kuluttajansuoja ei toteudu, jos tuotteet hajoavat helposti tai tuoteselosteet ja -käyttöohjeet eivät ole asianmukaisia, Kurjenoja listaa esimerkkejä.

Lue myös: Täydellinen kevätasu Gigi Hadidin tyyliin - osaset saattavat jo löytyä kaapistasi

Lue myös: Korsetti kuin taideteos - Sydney Sweeney hurmasi punaisen maton lookillaan

Lähde: Kaupan liitto

Kilpailut

Uusimmat