Kuva: AOP

Millaisia vaatteita suomalaiset suosivat? Tutkimuksen mukaan yksi asia nousee ylitse muiden

22.05.2024 18:15 - Reija Saarinen / reija.saarinen@bauermedia.fi

Muotikauppa ultrapikamuodin aikakaudella -tutkimuksen mukaan suomalaiset rakastavat vaatteissa ennen kaikkea mukavuutta.

Vaatteiden, jalkineiden ja asusteiden kuluttajamarkkinat ovat kehittyneet Suomessa pitkään hyvin eri tavalla kuin muissa Pohjoismaissa, kertoo Kaupan liitto tiedotteessaan. Kasvua hidastavat etenkin vanheneva väestö sekä niukka talouskasvu ja ostovoima. 

- Eläköityvä väestö ei kuluta vaatetusta samalla tavoin kuin nuoremmat, mutta toisaalta yli viisikymppisten määrän kasvu mahdollistaa myös premium-brändien nousun, sillä heillä on eniten ostovoimaa, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja avaa ennusteen näkymiä.

Kaupan liiton Muotikauppa ultrapikamuodin aikakaudella -tutkimuksen mukaan suomalaiset rakastavat mukavuutta. Se ohjaa suuresti meidän ostokäyttäytymistämme, toisin kuin vaikkapa ruotsalaisilla. Olemme kuitenkin tarkempia omasta tyylistämme kuin esimerkiksi ruotsalaiset, saksalaiset tai britit. 

Myös laatu on yksi merkittävistä tekijöistä. Suomalaiset valitsevat kestäviä tuotteita verrokkimaita useammin. 

- Ilahduttavaa on, että yli 45-vuotiailla naisilla perinteiset, kotimaiset muotikaupat ja brändit, Sokos, Stockmann, Halonen, Marimekko ja Nanso, ovat käytetyimpien ostopaikkojen joukossa, Kurjenoja kertoo tutkimuksen tuloksista.

Suomalainen ostaa vaatteensa yleisimmin marketeista. Myös urheiluvaatekaupoilla on vahva asema.

- Yksi syy siihen, että pikamuoti ei suosiostaan huolimatta ole meillä yhtä suosittua kuin vaikkapa Ruotsissa on se, että marketmuodin vahva asema todennäköisesti torjuu osan pikamuodin vyörystä, Kurjenoja arvelee.

Verkkokauppoja suomalaiset käyttävät suhteellisen vähän. Vaatteista 29 prosenttia tilataan verkon kautta. Eniten käytetty verkkokauppa on Zalando. Ultrapikamuotikaupat ovat myös nostaneet suosiotaan. Temu.com on noussut jo 10 ja shein.com 20 käytetyimmän vaatetuksen verkkomyyjän joukkoon.

- Yli 55-vuotiailla naisilla temu.com on toiseksi suosituin ja yli 55-vuotiailla miehillä suosituin vaatetuksen verkkokauppa, Kurjenoja kertoo.

Lue myös: Paita, joka pitäisi löytyä jokaisen kaapista - ajaton klassikko, joka toimii vuodenajasta riippumatta

Lue myös: Kesän shortsimuoti on näyttävää ja monipuolista - mikä lookeista on suosikkisi?

Lue myös: "Levittyy täydellisesti ja pysyy koko päivän" - testissä silmien rajaustuotteet

Lähde: Kaupanliitto

Kilpailut

Uusimmat