Kuva: Fotolia

Kärsitkö selkäkivuista? Tärkeimmät vinkit siihen, mitä saa ja ei saa tehdä

22.01.2017 11:15 - Karoliina Kotala

Lähes jokainen suomalainen kärsii jossain elämänsä vaiheessa jonkinlaisesta selkäkivusta. Selän kipuiluun voi kuitenkin myös itse vaikuttaa .

Do it Right! -yrityksestä tuttu personal trainer Tanja Hinkkanen toteaa selkäkipujen ja etenkin alaselkäkipujen olevan erittäin yleisiä. Tärkeää olisi kuitenkin yrittää jatkaa normaalia elämää. 

- Olisi hyvä, jos ei jäisi sänkyyn makaamaan, sillä se usein vain pahentaa asiaa. Kevyt liikunta, kuten kävely tai uinti on monesti avuksi. Myös pyöräilyä ja keppijumppaa kannattaa kokeilla. Erilaiset liikkuvuusharjoitteet yhdistettynä palleahengitykseen rentouttavat ja lievittävät kipua. Esimerkiksi netistä voi katsoa hyviä harjoituksia ja myös fysioterapeutit ja jotkut personal trainerit osaavat niitä opastaa, Hinkkanen opastaa. 

Istuminen on myös monen selälle huonoin mahdollinen vaihtoehto. 

- Istumista olisi hyvä välttää. Jos vain mahdollista, niin hanki töihin sähköpöytä ja tee säännöllisesti taukojumppaa työpäivän aikana. 

Myös ennaltaehkäisy on tärkeää. Lihaksiston kunnosta ja etenkin keskivartalon lihaksiston kunnosta kannattaa pitää huolta.Huolehdi myös liikkuvuudesta, etenkin selkärangan, lonkankoukistajien, pakaroiden ja takareisien. Ylipainosta kannattaa myös pyrkiä eroon, sillä se ei tee selälle hyvää. 

- Yleisenä vinkkinä myös se, että omaan hyvinvointiin kannattaa panostaa, sitä ei saisi laiminlyödä. Kannattaa myös tarkastaa oma ryhti ja käydä hierojalla, mikäli lihakset tuntuvat kireiltä, Hinkkanen kertoo.  

Syitä selkäkivuille voi kuitenkin olla monia ja aina pelkkä kotihoito ei vie kipua pois. Joissain tapauksissa kannattaakin kääntyä lääkärin puoleen. 

- Jos kivut vain jatkuvat tai ovat erittäin kovia ja kipuun kuuluu myös vaikkapa kuumetta, on ehdottomasti mentävä lääkäriin, Hinkkanen painottaa. 

Lue myös: Haluatko karsia ruokavaliostasi lihottavat turhakkeet? Ota tehokkaat vinkit käyttöön

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat