Kuva: Fotolia

Olisiko aika vähentää puhelimen käyttöä? 6 negatiivista terveysvaikutusta listattiin

05.08.2017 20:15 - Senja Rapila - Luettu 4 076 kertaa

Vaikka päivittäinen somettaminen voisikin tuntua vaarattomalta, vaikuttaa se todellisuudessa terveyteesi useilla tavoilla.

Voit lukea asiantuntijan Female First -julkaisulle antamat faktat puhelimen vaikutuksista ihmisen terveyteen alapuolelta.

1. Puhelimen käyttö huonontaa unen laatua

Kun päivä alkaa olla päätöksessään, aivot alkavat tuottamaan enemmän melatoniinia, joka auttaa nukahtamaan. Jos käytät kuitenkin paljon puhelinta tai olet tietokoneella, siitä tuleva sinivalo estää melatoniinin tuotantoa, joka pitää sinut hereillä pidempään. Tämän vuoksi tunnet olosi väsyneemmäksi seuraavana päivänä. 

Puhelinta tai tietokonetta saisi käyttää viimeistään neljä tuntia ennen nukkumaanmenoa, jotta sinivalo ei enää vaikuttaisi nukahtamiseen.

2. Se kuivattaa myös silmiä

Olemme aiemminkin kertoneet siitä, että jatkuva puhelimen käyttäminen lisää kuivasilmäisyyttä. Mutta kertauksena:

BMC Opthalmologyn julkaisemassa tutkimuksessa kerrotaan, että näyttöjen jatkuva tuijottaminen altistaa meidät helpommin kuivasilmäisyydelle, sillä kun katsomme esimerkiksi puhelimen ruutua pitkään, räpyttelemme silmiämme vähemmän. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että kyynelkanavamme kuivuu nopeammin, joka kasvattaa kuivasilmäisyyden riskiä. 

Kuivasilmäisyyttä esiintyy silloin, kun silmät eivät tota tarpeeksi kyynelnestettä, joka puolestaan tekee silmistä punottavat, turvonneet ja ärtyneet.

3. Puhelimen käyttö lisää ahdistuneisuutta

Tutkimuksissa ollaan löydetty selkeä yhteys puhelimen jatkuvan käytön ja ahdistuneisuuden välillä. Sähköpostien ja muiden viestien jatkuva tarkastelu kohottaa dopamiinitasoja ja jättää sinut kiertoon, jolloin katsot viestit aina useammin ja useammin. 

Tutkimuksessa missä tutkittiin teinejä, jotka tekstailivat pakkomielteisesti, huomattiin, että heidän aivotoimintansa oli hyvin vastaavanlaista kuin pahasti peliriippuvaisilla.

On myös kehitetty uusi termi, nomophobia, mikä tarkoittaa sitä, että on poikkeuksellisen ahdistunut ja stressaantunut, mikäli ei pääse käyttämään omaa puhelintaan tai jos akku on loppumassa.

4. Se lisää myös niska- ja selkäkipuja

Asento, missä puhelinta yleensä käytetään, ei ole todellakaan hyvä selälle. Kun pää on kumarassa, tulee niska välttämättä kipeäksi ajan myötä. Se voi myös aiheuttaa ongelmia, kuten lihasten rasitusta ja jatkuvaa niska-hartiaseudun kipuilua.

5. Se lisää stressiä

Puhelimen soittoääni, värinähälytykset ja ilmoitukset voivat lisätä stressiä, kertovat tutkimukset.

6. Puhelimen jatkuva käyttö voi myös masentaa

Tutkimuksissa on todettu, että ne henkilöt jotka viettävät paljon aikaa puhelimillaan, varsinkin sosiaalisessa mediassa, kärsivät todennäköisimmin masennuksesta.

Lähde: Female First

Lue myös: Älä koettele parisuhteen kestävyyttä - puhelimen jatkuva käyttö heikentää suhteen laatua

Lue myös: iPhone-käyttäjä: Puhelimessasi on ominaisuus, joka on saattanut jäädä sinultakin huomaamatta

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat