Kuva: Shutterstock

Uskoisitko? Liian vähäisellä veden juonnilla voi olla yllättäviä seurauksia

20.10.2019 15:15 - Karoliina Kotala

Jokainen tietää, että riittävä veden juonti on tärkeää, mutta mitä kaikkea voikaan seurata liian vähäisestä veden nauttimisesta?

Siitä paljonko vettä ihmisen tulisi juoda päivässä ei ole olemassa yhtä yksimielistä ohjetta. Usein kuulee ohjeen kahdeksasta lasista päivässä, mutta määrään olisi hyvä mukauttaa mukin päivän aikana nautittu neste. Toinen tuttu suositus on nauttia yhdestä puoleentoista litraa vettä vuorokaudessa, mutta juomistarve voi vaihdella ihmisellä paljonkin olosuhteista riippuen.

Vaikka tarpeellisesta määrästä voidaankin kiistellä, on liian vähäisellä veden juonnilla kuitenkin kiistattomat seuraukset. Alla neljä:

Treeni ei kulje

Kehon kuivuminen heikentää treenitehoa ja voikin olla, ettei olo ole erityisen energinen. Myös palautuminen treenistä on hitaampaa kuivuneella keholla. Juo siis riittävästi vettä ainakin muutama tunti ennen treeniä.

Iho on samea

Kaunis ja hehkuva iho tarvitsee kosteutusta ja jos kehossa ei ole tarpeeksi nestettä näyttää iho kuivalta, kireältä ja punoittavalta. Myös ikääntymisen merkit alkavat näkyä ihossa nopeammin.

Nälkä voi ollakin janoa

Sama kohta aivoissa säätelee sekä nälkää että janoa, joten silloin kun herkkuja tekee mieli, kannattaa ensin juoda lasi vettä ja odottaa hetki. Ihminen on herkempi tunnistamaan nälän kuin janon, joten naposteluhimo saattaakin laantua riittävällä nesteiden juonnilla.

Aivot kutistuvat

Kun keho kuivuu, aivot kutistuvat hetkellisesti, sillä keho ikään kuin lainaa vettä aivoista muualle kehoon. Tästä voi seurata pääkipua. Liian vähäinen veden juonti voi myös vaikuttaa mielialaan sekä keskittymiskykyyn, valppauteen ja muistiin.

Lähde: Women’s Health Magazine

Lue myös: Laihdutus, nuorempi iho, energiatasot: Halle Berry paljastaa upean olemuksensa salaisuuden

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat