Älä pelkää hiilareita - karppaaminen saattaa itse asiassa lihottaa

23.04.2015 19:45 - Rea Tallgren

Vaikka moni uskoo, että hiilihydraatit ovat kaiken pahan alku ja juuri painonnousussa, ei asia välttämättä olekaan ollenkaan niin.

On hyvin tiedossa, että esimerkiksi vaalealla leivällä ja pastalla on turvottava vaikutus. Moni onkin karsinut ruokavaliostaan kyseisiä ruoka-aineita. Äärimmäinen esimerkki on karppaaminen, jossa hiilihydraattien saanti minimoidaan lähes tai täysin nollaan.

"Koko ajan nälkä"

Monesti hiilihydraattien jättämisellä on pikainen vaikutus: ihminen kokee olevansa hoikempi, turvotus vähenee ja paino putoaa. Nyt asiantuntijat kuitenkin varoittavat, että varsinkin pitkässä juoksussa hiilihydraattien vältteleminen voi aiheuttaa painonnousua sen laskemisen sijaan.

Jos ihminen jättää ruokavaliostaan täysin pois hiilihydraatit, jäävät pois myös kokojyvätuotteita sisältävät ruuat. Nämä ruuat ovat omiaan saamaan aikaan pysyvän kylläisyydentunteen. Täysin hiilihydraatittomalla dieetillä kylläisyydentunnetta voi olla vaikea saavuttaa ja varsinkin pitää yllä.

Karppaaminen ei kannata?

Jotkut tutkijat sanovat nyt, että paino putoaa itse asiassa helpommin, jos ruokavalio sisältää hiilihydraatteja. The Journal of the American Dietetic Association -julkaisun siteeramassa tutkimuksessa ne ihmiset, jotka söivät eniten hiilihydraatteja, olivat 40 prosenttia todennäköisemmin hoikkia kuin ne, jotka söivät niitä vähiten. Tutkimuksessa seurattiin yli 4000:ää ihmistä.

Hiilihydraattien karsiminen saattaa vaikuttaa myös mielialoihin. Moni kokee energiatasojen olevan alhaalla, kun hiilihydraatit eivät tuo sisältöä ruokavalioon. Lisäksi täysin hiilihydraatiton ruokavalio saattaa aiheuttaa keskittymisvaikeuksia, mielialan vaihteluja ja suolisto-ongelmia.

Lähde: Daily Mail

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat