Kuva: Fotolia

Haaveiletko urasta muodin parissa? - yhdistä muoti- ja bisnesosaaminen

24.03.2017 12:20 - Katja Nygård / katja.nygard@bauermedia.fi

Jos unelmoit urasta muodin maailmassa, kannattaa opiskella myös sitä, kuinka uudet luomukset saatetaan kuluttajien saataville.

Muoti ei ole vain boheemia suunnittelua ja luomista. Se on lisäksi brändäystä ja markkinointia, jonka avulla varmistetaan, että uusi vaate pääsee kuluttajien tietoisuuteen.

Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) Global Fashion Business -opintokokonaisuus valmentaa opiskelijoitaan muotibisneksen eri aihealueisiin. Opiskelijoille tarjotaan mahdollisimman monipuolinen näkymä myös muotoilu- ja muotialan liiketoimintaan.

Global Fashion Business on suunnattu erityisesti muotoilun, liiketalouden ja International Business -koulutusten opiskelijoille HAMKissa. Kaksi vaihto-opiskelijaa, sveitsiläinen Thanh Nguyen, 26, ja tsekkiläinen Zdeněk Eliáš, 24, kertovat kokemuksistaan kyseisestä opintokokonaisuudesta.

Mitä tutkintoa suoritat?

Thanh Nguyen: Suoritan tutkintoa kansainvälisestä liiketaloudesta.

Zdeněk Eliáš: Opiskelen liiketalouden koulutuksessa. Tulin Suomeen vaihto-opiskelijaksi viime vuoden elokuussa.

Miksi halusit opiskella muotialaa?

TN: Moduuli esiteltiin ensimmäistä kertaa omassa opinahjossani, Bernin ammattikorkeakoulussa. Se oli opintosuunnitelmassamme ainutlaatuinen moduuli ja myös yksi syy siihen, että tulin Suomeen opiskelemaan.

ZE: Tämä jakso oli saatavilla opintosuunnitelmassani ja lisäksi sen opetuskielenä oli englanti. 

Mitä pidät Global Fashion Business -opintokokonaisuudesta?

TN: Tähän mennessä se on paras moduuli, joka minulla on ollut Suomessa opiskellessani. Se on auttanut minua oivaltamaan syvemmin koko muotituotantoa, joka yhdistää sekä taiteen että bisneksen.

ZE: Tämä on ollut minulle jotain aivan uutta. Vaikka olen liiketalouden opiskelija, pidän etenkin graafisesta muotoilusta.

Mitä opintokokonaisuus sisältää?

TN: Moduuli koostuu kolmesta aihealueesta: ideasta tuotantoon muotibisneksessä, muodin toimitusketjun hallinta sekä kansainvälinen muotibrändäys ja -markkinointi.

Kurssit ovat pitäneet sisällään useita mielenkiintoisia luentoja ja vierailuja muun muassa eri yrityksissä sekä Helsingin Designmuseossa. Olen onnistunut myös laajentamaan tietämystäni B2B-markkinoinnista muotibisneksessä.

Kenelle suosittelisit opintokokonaisuutta?

TN: Suosittelisin ehdottomasti tätä kurssia kaikille opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita muodista. Kurssi on täydellinen muotoilua ja liiketaloutta opiskeleville. Se ei sisällä pelkästään muotia tai markkinointia, vaan on sopiva yhdistelmä muodin tuotantoketjua sekä onnistunutta liiketoimintaa.

ZE: Uskon, että etenkin muodin ja muotoilun opiskelijat hyötyvät tästä opintokokonaisuudesta. Muotisuunnittelijana sinun täytyy ymmärtää myös liiketoimintaa.

Mikä on ollut opintojen kohokohta?

TN: Ehdottomasti vierailu Kööpenhaminan muotiviikolle Tanskaan. Kävimme myös kansainvälisillä muotimessuilla, jossa esiteltiin monia tämän hetken menestyneimpiä pohjoismaisia muotibrändejä sekä saman henkisiä brändejä ympäri maailmaa.

ZE: Opintomatka Tanskaan oli minulle täysin uudenlainen kokemus. En ollut koskaan ennen nähnyt muotinäytöstä, eikä minulla ollut hajuakaan siitä, kuinka monta muotibrändiä Skandinaviassa on.

Oletko ollut aiemmin muodin kanssa tekemisissä?

TN: Sveitsissä asuessani olen päätoimisen opiskeluni lisäksi työskennellyt New Yorker- sekä Vero Moda -vaateliikkeissä. Sen ansiosta minulla oli jonkinlaista tietämystä, mitä esimerkiksi vaateketjujen termi ”pikamuoti” tarkoittaa.

ZE: Ei, minulla ei ole aiempaa kokemusta muodista.

Minkälaisia projekteja olette tehneet?

TN: Meillä oli yhteistyössä Falmouth Universityn opettajien, John Boddyn ja Michelle Lawrencen kanssa kolmen päivän workshop, jossa suunnittelimme brändin sekä 2-3 asun vaatemalliston. Ryhmämme koostuivat sekä muotoilun että liiketalouden opiskelijoista. Arvostin todella tämän workshopin käytännönläheisyyttä ja onnistunutta opiskeluympäristöä.

ZE: Meidän piti luoda oma muotibrändi, määritellä sille paikka markkinoilla sekä tehdä markkinointistrategia. Koska olen itse liiketalouden opiskelija, en ollut suoranaisesti tekemisissä vaatteiden kanssa, vaan vastasin muun muassa markkinoinnista ja hinnoittelusta.

Mitkä ovat  tavoitteesi valmistumisesi jälkeen?

TN: Valmistumiseni jälkeen haluaisin työskennellä yrityksessä, jossa voin kehittää oppimiani taitoja. Minulle on tärkeää löytää työ, jossa kasvan sekä ammatillisesti että ihmisenä. En niinkään välitä toimialasta, mutta yrityksessä tulisi ehdottomasti olla kansainvälinen ilmapiiri.

ZE: Haluaisin työskennellä markkinoinnin ja tiedottamisen parissa. Rakastan kaikenlaista kommunikaatiota ja kaupallinen vuorovaikutus on suosikkini. Toivon löytäväni paikan markkinointitoimistosta tai sitten perustan oman PR-toimiston.

Sveitsiläinen Thanh Nguyen toivoo valmistumisensa jälkeen työskentelevänsä kansainvälisessä työpaikassa. (kuva: Thanh Nguyen)

Tšekkiläinen Zdeněk Eliáš nautti opintomatkasta Kööpenhaminan kansainvälisille muotimessuille, vaikkei hänellä ollutkaan aiempaa kokemusta muodista. (kuva: Zdenek Elias)

Lue myös: Uudelle uralle? – lue vinkit alan vaihtoon

Lue myös: Aikuisopiskelija: ”Työnantajan tuki helpotti projektia”

Lue myös: Työn ja opiskelun yhdistämisessä tärkeintä on asenne

Kilpailut

Uusimmat