Älä haksahda pakettihuijaukseen – merkit, joihin kannattaa kiinnittää huomiota

Muun muassa Black Friday lisää pakettihuijausten määrää.

Julkaistu:

Black Friday sekä lähestyvä joulu innostaa myös suomalaisia tilaamaan erilaisia tuotteita verkkokaupoista. Ikävä kyllä suuri pakettirumba altistaa myös pakettihuijauksille.

Traficomin mukaan pakettihuijaukset ovat yleinen huijausten muoto. Yleensä rikolliset lähettävät tekstiviestejä tai sähköposteja, joissa väitetään tilatun paketin olevan matkalla, jumissa tullissa tai vaativan lisämaksun. Viesti sisältää yleensä aina linkin, joka ohjaa tietojenkalastelusivulle. Rikollisten tavoitteena on saada esimerkiksi itselleen uhrin pankkitunnukset.

Lue myös: Tällaisia huijausviestejä on nyt liikkeellä

Traficomin mukaan tilanteesta tekee pelottavan se, että viestit ovat usein hyvin aidon näköisiä, joten niitä voi olla vaikea tunnistaa.

Lue myös: Huijareilla on uusi toimintatapa – poliisilta varoitus

Mutta mistä huijauksen voi sitten tunnistaa? Traficomin mukaan pääsääntö on se, ettei logistiikkayhtiö koskaan pyydä pankkitunnuksia viestein. Myös lähettäjän osoite, numero tai tunnus on aina syytä tarkistaa. Jos se sisältää esimerkiksi pitkiä numerosarjoja, on se todennäköisesti huijaus.

Turvallisinta on siirtyä aina kuljetusliikkeen viralliselle sivulle tai käyttää tarjolla olevaa sovellusta.

Myös maksupyynnöt on syytä arvioida huolella. Pieni, yllättävä lisämaksu on yleinen houkutin, joka saa uhrin toimimaan nopeasti. Tullimaksut ja lisäkustannukset näkyvät aina tilausta tehdessä, ei jälkikäteen tekstiviestillä. Jos viestissä uhataan paketin palauttamisella tai toimituksen keskeytymisellä, kyseessä voi olla painostusyritys.

Lähde: Traficom