Kuva: AOP

Vaatemerkin mainoskuvaan eksyi moka - bongaatko sinä sen?

09.05.2016 12:45 - Iiro Myllymäki

Gap-merkin mainostiimin olisi pitänyt keskittyä kuvahakuun hieman tarkemmin.

Amerikkalaisen vaatemerkin Gapin uusi mainoskampanja on joutunut sosiaalisessa mediassa kyseenalaiseen valoon. Mainoskuvassa näkyy Gapin vaatteisiin pukeutuneen mallin rinnalla lennossa oleva avaruussukkula. Sukkulan kuvaan on yhdistetty vuosiluku 1969 ja teksti ”new generation” eli ”uusi sukupolvi”. Gap on perustettu vuonna 1969, eli samana vuonna, kun legendaarinen Apollo 11 -projekti lennätti ensimmäisen ihmisen Kuun kamaralle.

Tarkkaavaiset mainoksen näkijät kuitenkin huomasivat, että mainoskuvan sukkula on todellisuudessa lähtenyt lentoon huomattavasti myöhemmin kuin vuonna 1969. Mokan Twitterissä esiin nostanut Miriam Kramer uskoo, että kyseinen sukkula on lähtenyt lentoon vuonna 1981, kun taas Popular Science -sivuston mukaan kuva on vasta vuodelta 1998.

Gap puolustautuu Twitterissä linjaamalla, että mainoksessa ei alkujaankaan pyritty yhdistämään vuotta 1969 avaruussukkulan laukaisemiseen, vaan ainoastaan vaateketjun perustamiseen. Gap pahoittelee twiitissään kampanjakuvien aiheuttamaa sekaannusta.

Lue myös: Guccin mainos kiellettiin Britanniassa mallin laihuuden takia - katso kuvat

Lähteet: Refinery29, Popular Science

Kilpailut

Uusimmat