Maantiet jaetaan hoitoluokkiin liikennemäärien ja tien merkityksen perusteella. Hoitoluokka määrittää, millaisessa kunnossa tien tulee talvella olla ja kuinka nopeasti hoitotoimet käynnistyvät esimerkiksi lumisateen alkaessa. Koska käytettävissä olevat resurssit ovat rajalliset, hoitoa täytyy priorisoida, ja tämä näkyy erityisesti pienempien, vähäliikenteisten teiden vähemmän tehokkaana kunnossapitona.
Valtion maanteitä hoidetaan hoitoluokkien mukaan, ja siksi kunnossapidon ylläpitäjien ja tienkäyttäjien odotukset eivät aina täysin kohtaa. Teistä vastaaviin viranomaisiin on kuitenkin mahdollista saada yhteys.
Keski-Suomen ja Pohjois-Savon ELY-keskukset järjestivät torstaina 20.11.2025 yhteisen mediatilaisuuden, jossa käsiteltiin maanteiden talvikunnossapitoa ja siihen liittyvää palautteenantoa. ELY-keskuksilla on hyvä käsitys tieverkoston kunnosta, mutta kansalaispalautetta tarvitaan täydentämään tilannetta. Maanteihin voi syntyä äkillisiä vaurioita, joihin viranomainen ei ole vielä ehtinyt reagoida.
Vaikka palautetta tulee monien kanavien kautta, nopein ja tehokkain tapa ottaa yhteyttä on Palauteväylä, jonka kautta tieto välittyy suoraan myös urakoitsijalle. Näin korjaaviin toimiin päästään viivytyksettä. Sivusto löytyy täältä: Koti – Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylä
Palauteväylästä löytyy myös Tienkäyttäjän linjan numero (0200 2100, 24/7), jota kautta voi ilmoittaa kiireellisistä ja liikennettä vaarantavista tilanteista. Sosiaalisen median kautta palautteen saaminen perille, varsinkin oikealle henkilölle, on epävarmempaa ja käsittely hitaampaa.
Suomen tieverkon kunnosta on ollut huolta viime vuosina. Traficomin mukaan maanteiden korjausvelan kasvu on kuitenkin saatu taittumaan päällysteiden korjaukseen suunnatun rahoituksen ansiosta. Tällä hetkellä korjausvelan määrä on arviolta 2,55 miljardia euroa, ja noin 62 prosenttia koko väyläverkon korjausvelasta kohdistuu tieverkkoon. Päätieverkon kunnon heikkeneminen saatiin pysäytettyä jo vuonna 2020, mutta kustannustason nousu tekee niiden kunnossapidosta haastavaa.
Vähäliikenteisten teiden kunnossa on tapahtunut pieni myönteinen muutos, sillä niiden kunnon heikkeneminen hidastui vuonna 2024. Aiempina vuosina rappeutuminen oli selvästi nopeampaa.