Kuva: Shutterstock

Suihkurutiineilla on väliä ihon hyvinvoinnin kannalta - 8 neuvoa, jotka kannattaa pitää mielessä

17.04.2022 18:15 - Minttu Tikkanen / minttu.tikkanen@bauermedia.fi

Muun muassa rajut pesuaineet ja kuuma vesi rasittavat ihoa.

Ihomme on joka päivä kovassa rasituksessa ja rassaamme sitä huomaamattammekin kemikaaleilla ja peseytymisellä. Joillakin vinkeillä kuormitusta voi kuitenkin pyrkiä hieman hillitsemään.

8 neuvoa, joilla hellit ihoa

1. Suurin osa meistä suihkuttelee liikaa, mikä huuhtoo ihon luontaisia, sille hyödyllisiä öljyjä. Näin iho myös saattaa kuivahtaa turhan paljon. Asiantuntijat suosittelevatkin, että yksi suihku päivässä riittää vallan hyvin.

2. Suihkun ajankohdallakin on väliä. Jos suihkuttelun onnistuu rajaamaan vain yhteen kertaan päivässä, kannattaa se pyrkiä tekemään illalla. Ilta-aikaan suihkussa käynti pesee pois päivän aikana kertyneen hien ja lian ja ehkäisee ihohuokosia tukkeutumasta yön aikana. Yöllä iho ehtii myös hyvin palautua ja uusiutua pesun jälkeen.

3. Tarkista ainesosat. Pesuaineiden tuoteselosteissa kannattaa metsästää luontaisia öljyjä ennemmin kuin kovia kemikaaleja. Myös pH-arvoon on hyvä kiinnittää huomiota. Ihon orvaskesin pH on noin 5,5, joten tähtäämällä pesuaineissa lähelle sitä et voi mennä kovin pahasti pieleen.

4. Pese vain kriittiset paikat. Jos päivä ei ole ollut hikinen, voi hyvin harkita pesevänsä vain niin sanotusti kriittiset paikat kuten kainalot ja intiimialueet ja säästää siten ihoa. Pesuaineet myös kuivattavat, joten suihkussa kannattaa harkita onko koko vartalon saippuoiminen todella tarpeen vai riittääkö pelkkä vesi.

5. Kuori. Noin kerran viikossa ihon voi suihkussa myös kuoria, joka auttaa pitkällä tähtäimellä pitämään ihon syväpuhdistettuna, kun kuollut solukko ja lika poistuu.

6. Veden lämpötila vaikuttaa. Niinkin simppelillä asialla kuin suihkuveden lämpötilalla on vaikutuksia ihoon. Lämmin vesi on iholle kuitenkin parempi kuin kylmä, mutta liian kuuma vesi toimii pesuaineen tavoin ja irroittaa ihosta kaikki sen luontaisetkin öljyt. 

7. Aseta aikaraja. Suihkussa ei kannata seistä määräänsä enempää. Sen lisäksi, että lyhyemmät suihkut ovat ekologisempia, ne myös säästävät ihoa.

8. Jätä kuivaus puolitiehen. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan kosteusvoiteet imeytyvät paremmin kostealle iholle, joten suihkun jälkeen ihon voi vain kevyesti taputella kuivaksi ja sitten rasvata. Intiimialueet ja esimerkiksi varpaanvälit on kuitenkin syytä kuivata huolella infektioita välttääkseen.

Lue myös: Saunomisesta on monia hyötyjä iholle - muutamalla niksillä maksimoit vaikutuksen

Lue myös: Yksi juoma saa asiantuntijoiden mukaan ihon hehkumaan ja voimaan hyvin - helppo kokeilla kotona

Lue myös: Vie ihonhoito uudelle tasolle - iänikuinen kikka on jäänyt unholaan, mutta tähdet tuovat sen nyt takaisin

Lähde: Metro

Uusimmat