Kaikista tärkeintä johtamisessa on johdonmukaisuus, kertoo toimitusjohtaja Aaron Webber. Sen lisäksi, että johtajan on oltava johdonmukainen omissa tekemisissään, hänen tulee olla sitä myös ohjeistuksissaan.
Tärkeintä on, että työntekijät voivat oppia, millaisen ihmisen kanssa he työskentelevät. Ei ole niinkään väliä, mitä johtajana sanot tai teet – väliä on sillä, että olet johdonmukainen.
Epäjohdonmukaisuus johtaa lopulta työntekijöiden epäluottamukseen ja sitoutumattomuuteen.
Aaron Webber kertoo esimerkin pomostaan, joka toisinaan oli loistava, mutta toisinaan taas loi pelkoa. Koskaan ei voinut tietää, kumman version hänestä sai. Toisinaan jokin Webberistä vähäpätöiseltä tuntunut asia sai hänet raivostumaan. Toisinaan hän taas keräsi paljon rohkeutta mennäkseen juttelemaan pomolleen, mutta silloin vastaus saattoikin olla aivan myönteinen. Tällaisen ihmisen kanssa tuhlaa Webberin mukaan turhan paljon omaa energiaansa täysin turhaan.
Jos alaiset pystyvät sanomaan pomolleen ”arvasin, että sanoisit noin”, on se suurin kohteliaisuus, jonka johtoasemassa oleva ihminen voi saada. Ihmisten täytyy tietää millainen heidän pomonsa on ja mitkä ovat ne periaatteet, joita hän odottaa alaisiltaan ja joita myös noudattaa itse.
Lue myös: Kolme sanaa, joita ei koskaan tulisi sanoa työpaikalla
Lähde: Quartz