Kuva: Fotolia

Nuku tyyny polviesi alla - helpot keinot, jotka lievittävät alaselkäkipuja

25.08.2016 17:15 - Emmi Moilanen

Alaselkäkipuja voi hoitaa myös yön aikana kiinnittämällä huomiota oikeanlaiseen nukkumisasentoon sekä patjan laatuun.

Refinery29-sivusto kokosi yhteen helpot keinot, joiden avulla alaselkäkipujen hoitaminen onnistuu kotikonstein.

Kiinnitä huomiota nukkumisasentoosi

Selkäkipuja on helppo lievittää jopa yön aikana, sillä tarvitset avuksesi vain ylimääräisen tyynyn. Riippuen nukkumisasennostasi, oikealla tavalla aseteltu tyyny saattaa helpottaa alaselkäkipuja, ja pitää asentosi myös unen aikana ryhdikkäämpänä.

1. Jos nukut selälläsi, aseta pieni tyyny polviesi alle, jolloin selkärankaan kohdistuva paine helpottuu.

2. Jos puolestaan nukut mahallasi, kokeile laittaa tyyny vatsan tai lantiosi alle, jolloin selkärankasi pysyy todennäköisemmin suorassa.

3. Jos rakastat nukkua kyljelläsi, tyyny asetettuna polvien väliin voi tuoda avun alaselkäkipuihin.

Vaihda patja

Oikeanlaisen nukkumisasennon lisäksi myös patjan laadulla voi olla merkittäviä vaikutuksia selkäkipujen lievittämisessä. Vietät noin kahdeksan tuntia vuorokaudesta sängylläsi, joten patjan hankintaan kannattaa panostaa myös rahallisesti.

Journal of Chiropractic Medicinessä julkaistun tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka uusivat sängyn patjansa viiden vuoden välein, kokivat vähemmän selkäkipuja verrattuna niihin ihmisiin, jotka nukkuivat yli viisi vuotta samalla patjalla.

Skippaa korkokengät

Korkokengät saavat jalkojen lisäksi myös selkäsi särkemään. Amerikkalaistutkimuksen mukaan korkokengät vaikuttavat ryhtiin ja tapaan, jolla liikut. Kengät voivat muuttaa myös ryhtiäsi tavalla, joka saa selkäkivut voimistumaan entisestään.

Käytä kuuma- tai kylmäkäärettä

Jos selkäkipusi ovat päässeet kehittymään niin voimakkaiksi, että arkiset askareet alkavat vaikeutua, kokeile helppoa kotikonstia, jonka avulla lievität kipuja välittömästi. Fysioterapeutti Daniel Seidler suosittelee asettamaan kuuma- tai kylmäkääreen suoraan sen alueen päälle, jossa särky on voimakkaimmillaan.

Seidler huomauttaa myös, että kylmähoito on erinomainen vaihtoehto loukkaantumisesta aiheutuvaan kipuun, kun taas kuuma kääre toimii paremmin kroonisessa- ja pitkittyneissä kivuissa.

Kokeile joogaa

Jooga rentouttaa mieltä sekä kehoa. Joogaliikkeet vahvistavat ja rentouttavat myös selkälihaksia, joiden hyvä kunto onkin avainasemassa kipujen lievittämisessä.

Kiinnitä huomiota ryhtiisi

Etenkin istumatyöläisille on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että myös työpöydän ääressä istuessa ryhti pysyisi mahdollisimman suorana. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta työskennellä työpöytäsi ääressä myös seisoen, muista säännöllisin väliajoin nousta jaloittelemaan ja vetreyttämään selkää sekä jäseniäsi.

Mene lääkäriin

Jos arvioit selkäkipusi olevan jatkuvasti melko voimakasta sekä arkea haittaavaa, on hyvä vierailla lääkärin vastaanotolla. Yli kaksi viikkoa kestänyt kipu on hälytysmerkki siitä, että kotikonstit eivät ole tehonneet kivunlievityksessä, jolloin olisikin hyvä hakeutua asiantuntijan hoitoon.

Lähde: Refinery29

Lue myös: Hyviä uutisia: Taiteen tekeminen vähentää stressiä riippumatta lahjakkuudesta ja kokemuksesta

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat