Kuva: Instagram

Fitnessbloggaajan neuvo auttaa tulosten saavuttamisessa: "Älä tuhlaa aikaasi salaatteihin"

28.11.2016 22:30 - Elisa Jalasjoki

Naisen keho alkoi kiinteytyä nopeasti, kun hän lisäsi ravintoonsa terveellisiä hiilihydraatteja, kuten palkokasveja.

Australialainen fitnessbloggaaja Madalin Frodsham, jakoi äskettäin Instagramissa paljon puhuttavan otoksen itsestään. Kuvan avulla Frodsham pyrki korostamaan hiilihydraattien ja kalorien merkitystä kunnossa pysymisen kannalta. 

Nainen lisäsi tililleen kaksi kuvaa itsestään, joissa hän vertaili syömiään kalorimääriä sen hetkiseen kuntoonsa. Yllättävää on se, että kuvassa jossa Frodsham on lähes tuplannut kalorimääränsä, hän näyttäytyy selvästi lihaksikkaampana ja hoikempana.

Frodsham kertoo haaveilleensa vuosia timmistä vartalosta. Saavuttaakseen tavoitteensa hän ajautui kokeilemaan erilaisia vähäkalorisia diettejä, muttei nähnyt tuloksia vielä kuukausien jälkeen. Siksi nainen päätti ottaa yhteyttä ravintoterapeuttiin, joka kertoi Frodshamin syövän aivan liian vähän kaloreita, sekä makroravinteita. 

"Kun söin 800 kaloria päivässä, luulin oikeasti syöväni terveellisesti", Frodsham kirjoittaa kuvassaan. 

Ravintoterapeutti käski naisen lisätä ravintoonsa kaloreita ja pitää huolen siitä, että puolet niistä tulisi terveellisistä hiilihydraateista, kuten esimerkiksi palkokasveista ja kasviksista. 

"Söin ennen noin 10 prosenttia hiilihydraatteja siitä määrästä, jota oikeasti tarvitsin. Kun opin syömään oikein, urheilutulokseni paranivat. Älä tuhlaa aikaasi salaatteihin, kun voit syödä herkullisia bataatteja ja banaanipannukakkuja. Syömällä enemmän saavutat paremmin omat tuloksesi", Frodsham kirjoittaa.

Ravintoterapeutti Robin Kaidenin mukaan keho alkaa pitää itsessään mahdollisimman paljon energiaa, jos se saa vähemmän kaloreita kuin oikeasti tarvitsee. 

- Hiilihydraatit ovat energiansaannin kannalta oleellisin ruoka-aine. Jos emme saa niitä tarpeeksi, kehomme alkaa käyttää lihaksiemme proteiineja energianlähteinä, Kaiden selittää

Katso alta Frodshamin tililleen lisäämä muutoskuva. 

View this post on Instagram

Let's just preface this by saying no, I did not have an ED. When I was eating 800 calories a day, I thought I was healthy. I was eating healthy food, but hardly any macronutrients. I was curious to find out what my macros were like before I actually started counting my macros, so I entered my old foods into @myfitnesspal to find out. I was quiet astonished to see how little protein and carbs I was eating. 800 calories seems absurdly low as now I need minimum 1500 calories to be full, but at the time 800 calories was keeping me full because that's what my body was used to. After a while though, salad simply wasn't cutting it, and for all the restrictions I was placing on my diet, I simply wasn't seeing the results I had anticipated. So I got in touch with a PT and nutritional coach and got my macros sorted. When he first told me to eat 50% carbs I nearly died! I was eating about 10% carbs before and could not fathom how 50% carbs would not make me fat. I also freaked out at all the calories. I've been keeping an excel spreadsheet and in the first week of being on macros my average calories for the week was a little over 1000. I remember how hard I struggled to actually eat the size of my meals. I would just put my lunch next to my desk and eat it over the course of 3 hours as I couldn't eat it in one sitting! Now my stomach can take way more and is much happier! In the second week I was averaging 1600 calories a day! It didn't take long for my body to catch up. A part of me may always have that mindset that relates not eating with weight loss and "being good today". Sometimes I may forget to eat lunch just because I got busy and for a second I will revert back to old thinking, and think "ohh, I've done really well today and haven't eaten much at all." That's why I love tracking my macros. It will tell me "Maddy, you need to eat more. Go eat 3 potatoes". And I'll pat myself on the back for being healthy and doing really good today! If you're under feeding yourself in an effort to lose weight, don't do what I did for so long. Don't waste your time eating salad when you could be eating sweet potatoes and banana pancakes. Eat more and get fit. It actually works 🙌🏽

A post shared by Madalin Giorgetta (she/her) (@madalingiorgetta) on

On kuitenkin syytä muistaa, että vaikka kyseinen ravintomalli sopi Frodshamille, se ei aina sovi täysin kaikille. Ravintoasioista on tärkeä puhua ammattilaisten kanssa, jotta omalle keholle sopivan ruokavalion saa varmasti selvitettyä oikein. 

Lähde: Glamour

Lue myös: Fitness-tähti jakoi rehellisen kuvan: "Älä anna vaa'an hallita elämääsi, olet niin paljon muutakin"

Lue myös: Fitness-kaunotar esittelee raskauden jälkeisen kroppansa - katso kohahduttava otos

Kilpailut

Uusimmat