Kuva: Fotolia

Pitäisikö päivässä todella kävellä 10 000 askelta? Totuus myytin takana puhututtaa

06.03.2017 19:15 - Senni Loikala

Päivittäinen askelmääräsuositus perustuu väitteiden mukaan 1960-luvulla tehtyyn japanilaistutkimukseen ja saattaa siten olla täysin umpimähkäinen.

Monet tarkkailevat askelmittareiden ja muiden laitteiden avulla, että he kävelisivät vähintään 10 000 askelta päivässä. The Telegraph -lehti esittää väitteitä, miksei kyseistä askelmäärää tulisi pitää liian yksiselitteisenä ”terveyden mittarina.” Tällä tarkoitetaan ajattelutapaa siitä, että 10 000 askelta päivässä liikkuvat ihmiset olisivat ikään kuin automaattisesti muita terveempiä.

Tohtori Greg Hager amerikkalaisesta Johns Hopkinsin yliopistosta totesi viime viikolla julkisuuteen, että 10 000 askeleen päiväkohtainen liikkumistavoite on täysin umpimähkäinen - ja se perustuu pelkästään 1960-luvulla tehtyyn japanilaiseen tutkimukseen.

Brittiläisen personal trainerin Curtis Valentinen mukaan kovin leppoisesta kävelystä ei välttämättä ole merkittävää hyötyä, vaikka askeleita kertyisi vähintään 10 000 päivässä.

- (Isossa-Britanniassa toimivan) Sydänsäätiön mukaan sinun tulisi kävellä kuin olisit matkalla tärkeään tapaamiseen niin, että hengästyt hieman, Valentine sanoo.

"Eivät kaikki jumppatunnitkaan sovi kaikille"

Tohtori Ben Kelly suuresta brittiläisestä terveysjärjestöstä puolestaan muistuttaa, että ihmisten liikunnantarpeen määrä on kovin yksilöllinen. Siinä, missä yksi pudottaa painoaan tavoittelemalla tiettyä askelmäärää päivässä, on siitä toiselle huomattavasti vähemmän hyötyä.

Myös Valentine on samoilla linjoilla Kellyn kanssa.

- Eivät kaikki jumppatunnitkaan sovi kaikille. Sama pätee myös 10 000 askeleen tavoitteeseen.

150 minuuttia kevyttä liikuntaa viikosa

Sen sijaan, että tavoitteenasi olisi kävellä tietty askelmäärää päivässä, on Kellyn mukaan viisaampaa pyrkiä noudattamaan vakiintunutta suositusta 150 minuutista maltillista liikuntaa viikossa. Tällöin vähennät tutkitusti riskiäsi kroonisiin sairauksiin ja sydän- ja verisuoniongelmiin, Kelly toteaa.

Voit myös jakaa 150 minuutin viikkosuosituksen niin, että liikut viidesti viikossa 30 minuuttia kerrallaan tai jopa niin, että liikkuisit kymmenen kertaa viikossa 15 minuuttia kerrallaan.

- Kehosi ei harrasta syrjintää, vaan saat samat hyödyt, Kelly vakuuttaa.

Hän muistuttaa myös, että ylipainoiset voivat joissain tapauksissa olla terveempiä kuin solakammat henkilöt.

- Voit olla ylipainoinen, mutta samanaikaisesti hyvässä kunnossa ja omata korkeamman elinajanodotteen kuin joku, joka on hoikka, mutta huonossa kunnossa. On tärkeää liikkua sopivan verran niin, että aerobinen kestävyytesi tehostuu. Lopulta se on se, mikä ennustaa, milloin tulet kuolemaan.

Leposykkeesi ratkaisee

Toinen brittiläinen personal trainer Matt Roberts neuvoo täsmäkonstin, jonka avulla pystyt päättelemään, olisiko sinun erittäin tärkeää lisätä liikunnan määrää.

- Onko leposykkeesi alle 60 lyöntiä minuutissa? Jos on, sinun saattaa olla hyvä lisätä fyysistä aktiivisuuttasi, Roberts sanoo.

Lue myös: Personal trainer paljastaa: 5 ohjetta, joilla todella onnistut laihduttamisessa

Lue myös: Haaveiletko tiukasta pepusta? Personal trainer paljasti kolme kovaa peppuliikettä

Lue myös: Mitä kannattaa syödä treenin jälkeen ja kuinka pian? Personal trainer vastaa

Lähde: The Telegraph

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat