Kuva: Shutterstock

6 helppoa ja nopeaa välipalavaihtoehtoa treenaajalle – ota ideat talteen

29.05.2018 18:45 - Emmi Moilanen

Taatelit ovat helppo ja nopea välipala syötäväksi juuri ennen treeniä. Myös viinirypäleet vähärasvaisella juustolla antavat urheilusuoritukseen tarvittavaa lisäenergiaa.

Elimistö kaipaa usein lisäenergiaa ennen urheilusuoritusta. Aina ei kuitenkaan ole aikaa tai jaksamista valmistaa lämmintä ateriaa muutamaa tuntia ennen treeneihin lähtemistä. Näissä tilanteissa helpot ja nopeat, mutta terveelliset välipalavinkit tulevat todelliseen tarpeeseen.

Pure Wow haastatteli ravitsemusterapeutteja ja selvitti, mitkä ovat parhaimmat sekä nopeimmat välipalavaihtoehdot nautittavaksi juuri ennen treeniä.

1. Vehnäleipä maapähkinävoilla

Hiilihydraatit antavat lisäpuhtia treeniin ja proteiini puolestaan tukee lihaskasvua.

- Pala vehnäleipää lusikallisella maapähkinävoita on erinomainen yhdistelmä hiilihydraatteja ja proteiinia nautittavaksi ennen urheilusuoritusta, kertoo ravitsemusterapeutti Angie Asche.

Pure Wow:n artikkelissa ohjeistetaan myös, että voit korvata leivän halutessasi banaanilla ja maapähkinävoin mantelivoilla.

2. Viinirypäleet juuston kanssa

Ravitsemusterapeutti Lindsey Joen mukaan kourallinen viinirypäleitä vähärasvaisen juuston kanssa ovat loistava välipalavaihtoehto ennen treenaamaan lähtemistä.

- Hedelmät sisältävät hiilihydraatteja, jotka boostaavat energiaa. Rypäleet ovat myös maukkaita ja helppoa käsiteltävää ruuansulatukselle, hän toteaa.

Voit kokeilla korvata viinirypäleet myös appelsiineilla ja kourallisella suolaamattomia pähkinöitä.

3. Taatelit

Myös taatelit ovat helppo ja nopea välipalavaihtoehto nautittavaksi juuri ennen treeniä.

- Muutama taateli ennen urheilusuoritusta takaa tarvittavat hiilihydraatit, Ache selittää.

Taatelit sisältävät myös runsaasti kuitua ja auttavat pitämään verensokerisi ja energiatasosi tasaisena.

4. Proteiinipirtelö

Jos tuntuu, että ruoka ei maistu juuri ennen treeneihin lähtemistä, kokeile nauttia välipala juotavassa muodossa.

Pure Wow:n artikkelissa kerrotaan kolmen raaka-aineen nopeasta smoothie-ohjeesta, joka pitää sisällään lorauksen mantelimaitoa, lusikallisen käyttämääsi proteiinijauhetta ja mansikoita.

5. Banaanit

Banaani on nopea ja helppo välipalavaihtoehto kiireisiin päiviin.

- Banaanit ovat täynnä hiilihydraatteja ja kaliumia, joka tekee hedelmästä täydellisen välipalan juuri ennen treeniä, Asche kertoo.

6. Bataatti

- Bataatit sisältävät runsaasti kaliumia, a-vitamiinia ja hiilihydraatteja. Nämä ominaisuudet tekevät bataatista loistavan välipalan syötäväksi ennen treeniä tai sen jälkeen, Asche kertoo.

Pure Wow:n artikkelissa todetaan myös, että bataatti täyttää vatsaa nopeasti, jolloin se on parasta syödä noin kaksi tuntia ennen kuin treenin on määrä alkaa.

Lue myös: 4 teholiikettä pakaroille - nopea treeni onnistuu vaivatta kotona

Lue myös: Turvottaako vatsaa? 5 helppoa välipalaa, jotka ehkäisevät pöhöttynyttä oloa tehokkaasti

Lähde: Pure Wow

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat