Kuva: Shutterstock

HS: Oletko jo kokeillut ikämiestestiä? Laita testiin oma ketteryytesi

12.09.2022 19:15 - Sanni Seppä / sanni.seppa@bauermedia.fi

Haasteessa on tarkoituksena nostaa toinen jalka ilmaan ja saada muutama tehtävä suoritettua ilman, että jalka koskettaa maata.

Helsingin Sanomat kirjoitti sosiaalisessa mediassa kiertävästä "old man challengesta" eli niin sanotusta ikämiestestistä, jonka on tarkoitus paljastaa, missä kunnossa oma keho on. Haasteessa seistään paljain jaloin, sukkapari ja lenkkitossut eteesi lattialle asetettuina. Sitten tarkoituksena on nostaa toinen jalka ilmaan, kurkottaa sukka lattialta ja laittaa se ilmassa olevaan jalkaasi. Seuraavaksi lenkkitossu tulisi asettaa jalkaan ja sitoa niiden nauhat vielä perään niin, ettei jalka kosketa lattiaa, vaan pysyy ilmassa koko ajan. Sama tulisi toistaa myös toisella jalalla. Vaikka kyseessä on nimensä mukaisesti ikämieshaaste, kertoi gerontologian professori Taina Rantanen Helsingin Sanomille, ettei testi kuvasta niinkään vanhenemisen tasoa, vaan enemmänkin ketteryyttä ja fyysistä kuntoa.

- Kyseessä on ketteryysliike, joka kuvastaa fyysistä kuntoa ja ketteryyttä, mutta vanhenemista sillä ei voi testata, Rantanen sanoo. 

Ikääntymistestiksi liike on huono, sillä se vaatii notkeutta, johon kaikkien kehon rakenne ei yksinkertaisesti taivu välttämättä edes sinnikkään harjoittelun avulla. Rantasen mukaan esimerkiksi synnynnäisesti kankeat nivelet tai jäykät lonkat voivat aiheuttaa vaikeuksia ylettyä jalkaterään, vaikka harjoittelisikin kovasti. Myös esimerkiksi vatsan alueelle kertynyt ylipaino voi estää ylettymästä jalkaan.

Haasteessa tulee laittaa sukka jalkaan vain yhden jalan varassa - toisen jalan on pysyttävä ilmassa. (kuva: Shutterstock)

Vastoin haasteen nimeä, Rantanen ei myöskään suosittele liikkeen tekemistä vanhoille ihmisille, sillä siihen liittyy kaatumisriski. Vanhempien ihmisten sijaan taas nuoret ja työikäiset voivat testata omaa ketteryystasoaan haasteen avulla. Sukkaliike haastaa kehoa niin tasapainon, ketteryyden kuin hienomotorisien taitojenkin kannalta.  

- Tasapainon lisäksi liike testaa lonkkien ja selän nivelten notkeutta sekä jalkalihasten ja pakaroiden lihasvoimaa. Myös jalkapohjan tuntoaisti ja lihasten asentoaisti ovat käytössä, kun sukkaa pujotetaan jalkaan, Rantanen kertoo. 

Rantanen sanoo, että tutkimusten mukaan jopa kymmenen prosenttia 30-vuotiaista ei pysty seisomaan 30 sekuntia. Mikäli ikämieshaaste ei onnistu kolmekymppiseltä, voi se Rantasen mukaan kertoa useista ongelmakohdista. Syynä voi olla se, ettei ole harrastanut liikuntaa, kehon painopiste on ylhäällä, eli ylipainoa on kertynyt vatsan alueelle, tai sitten nivelissä voi olla kipuja tai lihasvoimassa ongelmia. Rantasen mukaan testin tulisi onnistua ainakin vielä nelikymppiseltä ihmiseltä, ellei kropassa ole synnynnäisiä esteitä. 

- Vielä 40-vuotiaana kehossa ei pitäisi olla jäykistymiä, koska ne alkavat näkyä vasta 60 ikävuoden jälkeen. Tuolloin jänteiden ja lihasten joustavuus vähenee ja nivelet voivat jäykistyä esimerkiksi nivelrikosta johtuen, Rantanen sanoo. 

Isovanhempia ei siis kannata laittaa tekemään testiä, mutta nuoremmat ihmiset voivat laittaa oman notkeutensa ja tasapainokykynsä testiin. Voit testata, saatko haasteen läpäistyä molemmilla jaloilla, vai vain toisella. 

Lue myös: Treenimuoto, josta povataan tämän vuoden hittiä - lukuisten terveyshyötyjen lisäksi kutkuttavan hauskaa

Lue myös: Kannattaako sokerilakko? Ovatko makeutusaineet myrkkyä? Ravitsemusterapeutti vastaa ikuisuuskysymyksiin

Lue myös: Urheilu ei tuota tulosta, jos et saa tarpeeksi ravintoa - merkit, joista tunnistat syötkö riittävästi

Lähde: Helsingin Sanomat

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat