Kärsitkö kateudesta? 7 keinoa kohentaa itsevarmuutta

23.02.2015 22:15 - Eeva Rajala

Nämä neuvot ovat muun muassa sinulle, joka tulet mustasukkaiseksi ja kateelliseksi siitä, kun kumppanisi flirttailee täysin harmittomasti tarjoilijan kanssa tai kun kuulet työkaverisi saamasta ylennyksestä. 

Kateus ja mustasukkaisuus voivat tulla pintaan aivan yllättäen, ja yhdellä pienellä havainnolla voi olla suuri vaikutus tunteisiimme. Se, miten käsittelemme näitä tunteitamme, on kaikkein tärkeintä.

Huffington Post -lehti listaa seitsemän keinoa, joilla voi päästä omasta kateudesta ja mustasukkaisuudesta yli ilman, että menettää kontrollin tilanteessa.

Kerro huolistasi avoimesti

Psykiatrian professori Keith Humpreysin mukaan kateuden ja mustasukkaisuuden tunteita voi käsitellä helpoimmin puhumalla niistä. Keskustelun ei kuitenkaan pitäisi olla raivontäyteinen, vaan paremminkin mahdollisuus tutkia, mitä on tapahtumassa ja avata keskusteluyhteys henkilön kanssa. Tuo esiin tunteesi, mutta älä syytä toista.

Ota erilaiset mielipiteet huomioon

Se, että sinä tunnet mustasukkaisuutta tai kateutta, ei tarkoita sitä, että toinen tuntisi asian samalla tavalla. Varmista, että voitte pari- tai ystävyyssuhteessa puhua avoimesti toisillenne.

Selvitä, miksi tunnet niin kuin tunnet

Oletko esimerkiksi jo aiemmin tuntenut samanlaisia tunteita samansuuntaisista asioista? Oletko suuttunut siitä, ettei asioista keskustella tarpeeksi? Tunnetko, ettei sinua arvosteta tarpeeksi? Kysy näitä kysymyksiä itseltäsi, jotta voisit helpommin muotoilla uudelleen näkökulmasi tilanteeseen ja epävarmuustiloihisi. Kaiken takana voi piillä jokin alitajuinen asia, joka vaivaa sinua.

Pidä kateutta merkkinä muutoksen tarpeesta

Humpreys sanoo, että kateutta voi joskus käyttää hyväksi, kun halutaan olla tuottoisia. Jos tunnet kateutta, pidä sitä merkkinä, että on parempi tehdä muutos omaan arvomaailmaan tai toimintaan. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että vihdoin selvität välisi kaverisi tai kumppanisi kanssa, tai että on vihdoin aika sille suurelle keskustelulle, jota olet saattanut vältellä jo kuukausia tai jopa vuosia.

Hyväksy, että voit kontrolloida vain omaa käyttäytymistäsi

Humpreys muistuttaa, ettei kumppania tai ystävää saa tekemään kaikkea sitä, mitä itse toivot hänen tekevän. Se voi joskus tuntua pelottavalta, mutta tämän asian myöntäminen itselle on kasvattavaa. Mitä nopeammin ymmärrämme ja hyväksymme todellisuuden, sitä nopeammin voimme päästää irti epäterveistä, kateutta synnyttävistä tavoista.

Muistuta itseäsi, ettei kateus hyödytä sinua mitenkään

Kateus ja mustasukkaisuus toimivat samalla tavalla sekä parisuhteessa että omassa henkilökohtaisessa ajatusmaailmassa: ne saastuttavat kumpaakin. Muista, että jos joku toinen menestyy, se ei ole sinulta pois. Kateus ja itsellensä vihaisena oleminen ei tuota mitään hyvää, eikä tuo elämäämme mitään merkittävää.

Muista, ettet välttämättä näe koko totuutta

Älä aliarvioi sitä, mitä toinen ihminen mahdollisesti käy juuri läpi omassa elämässään. Jokaisella meistä on vaikeutemme ja unohdamme sen usein silloin, kun olemme kateellisia tai mustasukkaisia, tai suorastaan vihaisia. Humpreysin mukaan ihmiset usein ajattelevat, että toisten ihmisten elämät ovat paljon hienompia kuin oma elämä. Tämä aiheuttaa kateutta usein enemmän kuin monikaan muu tilanne. Humpreys muistuttaa, että kenenkään elämä ei ole täydellistä, joten miksi kuluttaa energiaansa olemalla kateellinen fantasiamaailmasta?

Lue myös: Älä anna negatiivisten ihmisten pilata elämääsi - 5 keinoa pitää valittajat loitolla

Lähde: Huffington Post

Suosittelemme

Uusimmat