5 asiaa, jotka jokaisen juoksuharrastuksen aloittavan tulisi tietää

29.03.2015 14:15 - Reetta Haverinen

Vasta-alkajien on syytä aloittaa juoksuharrastus maltillisesti. Hyvät lenkkitossut ja maltillinen aloitus takaavat, että ikäviä yllätyksiä ei ilmene heti ensimmäisten lenkkien jälkeen.  

Kirkkaat ja aurinkoiset kevätkelit houkuttelevat lenkkeilijöitä pururadoille ja puhtaille asfalttiteille. Niiden ihmisten, jotka aloittavat juoksulenkit ensimmäistä kertaa elämässään, on kuitenkin syytä varautua siihen, että takapakkeja ja ongelmia voi ilmetä tuoreen harrastuksen myötä. Vasta-alkajien on syytä pitää mielessään ainakin seuraavat seikat:

1. Juoksusta tulee ajan mittaan helpompaa.

Kun hapenottokykysi ja sydämesi vahvistuvat ja lihaksiisi alkaa tulla voimaa, tulee juoksemisesta paljon mielekkäämpää ja sujuvampaa. Muista aloittaa maltillisesti, sillä tulokset eivät synny hetkessä. Säännöllinen ja ahkera harjoittelu palkitsee!

2. Lenkkareiden ostossa ei kannata nuukailla.

Halvat lenkkarit eivät sakota talouttasi, mutta ennen pitkään pihistelysi kostautuu sinulle pahoina hiertyminä ja pahimmassa tapauksessa jalkavammoina. Älä siis nuukaile urheilukaupassa, vaan panosta kunnollisiin ja laadukkaisiin lenkkareihin!

3. Ulkona juokseminen on raskaampaa kuin juoksumatolla harjoittelu.

Monet luulevat, että talviaikana juoksumatolla harjoittelun jälkeen keväisille kaduille kirmaaminen onnistuu ongelmitta. On kuitenkin täyttä totta, että ulkoilmassa juokseminen on astetta haasteellisempaa kuin sisätiloissa pinkominen. Ulkona vastustusta lisäävät epätasainen maasto ja tuuli. Aloita ulkoliikunta siis maltillisesti, jos olet hölkkäillyt enimmäkseen vain mattoa pitkin.

4. Mitä pidempään ja nopeammin, sen parempi.

Monien virhe on aloittaa juokseminen liian nopealla tempolla. Jalat menevät nopeasti hapoille ja loukkaantumisriski kasvaa. Lenkkeilijöiden tulee muistaa myös vaihdella lenkkiensä pituuksia ja vauhtia. Lyhyiden ja nopeasti juostujen lenkkien vastapainoksi on hyvä juosta pidempiä ja rauhallisempia lenkkejä. Monipuolisuus on tässäkin lajissa kaiken A ja O.

5. Sykkeiden seuraaminen tekee harjoittelusta mielekkäämpää

Parhaiten saat seurattua oman kuntosi kohenemista sykkeitäsi tarkkailemalla. Kun tuttuun lenkkiin menee edelleen sama aika, mutta sykkeet pysyvät matalammalla, tiedät kuntosi kasvaneen. Myös intervalliharjoittelua on helpompaa harrastaa sykemittarin kanssa. Rauhallisilla, pitkillä lenkeillä taas osaat hiljentää tahtia, jos sydämen lyöntitiheys uhkaa nousta liian korkealle.

Lue myös: Tuleeko juoksulenkillä seinä vastaan? 5 vinkkiä parempaa treeniin

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat