Kuva: Fotolia

Kävely on parasta liikuntaa - neljä syytä kertovat miksi

26.10.2015 21:45 - Pauliina Jokinen

Riittävä liikkuminen pitää sinut vireänä ja elimistösi voi hyvin.

Kävelyä ei aina mielletä liikunnaksi. Ripeä kävelylenkki on kuitenkin terveydelle hyödyllinen lisä ja huomaamattasi saatat kävellä pitkiäkin matkoja.

Näistä syistä kävely kannattaa ottaa osaksi arkeasi:

Pitkäkestoisuus

Jaksat paremmin pitkäkestoista ja matalasykkeistä kävelyä, kuin pikaisia juoksupyrähdyksiä. Et todennäköisesti anna yhtä helposti periksi. Kävely on myös juoksua hellempi vaihtoehto polville ja nivelille.

UKK-insitituutin suosituksen mukaisesti kestävyyskuntoaan voi parantaa liikkumalla liikkumalla useana päivänä viikossa yhteensä ainakin 2 tuntia ja 30 minuuttia reippaasti. Se tarkoittaa puolen tunnin reipasta kävelylenkkiä viitenä päivänä viikossa. Ei kuulosta mahdottomalta?

Terveysvaikutukset

Vaikka käveleminen ei olekaan yhtä intesiivistä tai rankkaa liikuntaa kuin esimerkiksi intervallitreenit tai tiukka salilla hikoilu, on sillä siitäkin huolimatta terveysvaikutuksia. Jo muutaman kymmenen minuutin päivittäinen kävelylenkki vähentää aikaisen kuoleman riskiä, yhdysvaltalaistutkimus kertoo.

Kävelyn terveysvaikutuksia tutkinut lääkäri Scott Danberg suosittelee käyttämään sykemittaria lenkeillä. Kävelyn pitäisi nostaa sykettä niin, että se on noin 50-70 prosenttia maksimisykkeestä.

Auttaa ajattelemaan

Milloin viimeksi olet saanut loistavan idean työpöydän ääressä? Entäpä liikkuessasi? Monotoninen ja yksinkertainen liike auttaa saavuttamaan meditatiivisen tilan, jossa ajatukset leijailevat, mutta et takerru yksityiskohtiin. Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan kävely lisääkin luovuutta ja auttaa prosessoimaan ajatuksia.

Liikut huomaamattasi

Kun kävelystä tulee osa arkeasi, et edes huomaa harrastavasi liikuntaa. Suositusten mukaan jokaisen meistä tulisi liikkua noin 10 000 asekelta päivässä. Tämä askelmäärä saa jo aikaan muutoksia elimistön sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnassa.

Aloita pienestä: Jo kymmenen minuutin reipas kävely bussipysäkiltä työpaikalle edesauttaa hyvinvointiasi.


Lue myös: Miksi liikunta nuorentaa ja parantaa seksielämää? 6 vaikutusta

Lähde: Huffington Post

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat