Kuva: Fotolia

Miten selvitä virkeänä synkästä vuodenajasta? Yksi vinkki riittää

20.11.2015 15:45 - Eeva Rajala

Tuoreen tutkimuksen mukaan on kenties vain yksi tapa selvitä näistä muutamista pimeistä kuukausista hyvillä mielin.

Aurinko laskee tänäänkin jo ennen neljää. Syys- tai talviväsymys voi pimeiden syys- ja talvikuukausien aikana iskeä moneen. Aivan kaamosmasennukseen asti ei välttämättä aina mennä, mutta silti voi tuntua, että herätyskello soi liian aikaisin, eikä energiaa päivän aikana näytä riittävän.

Pysy aktiivisena ja tee jotain kivaa

Jos nyt kirjoitettaisiin selviytymisopas syksyn ja talven synkkiin päiviin, tulisi oppaaseen todennäköisesti vain yksi vinkki. Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan paras tapa taistella syys- ja talviväsymystä vastaan on nimittäin pysyä aktiivisena ja tehdä jotain kivaa. Vermontin yliopiston tutkimus selventää, että syys- ja talvikuukausina kannattaa pysyä aktiivisena ja viettää aikaa ulkona sen sijaan, että viettäisi aikaa yksin sisätiloissa.

Tutkija Kelly Rohanin mukaan ihmisillä on tapana vähentää ulkona liikkumista ja aktiivisuutta talviaikaan. Pimeys ja kylmyys kuulostavatkin hyviltä tekosyiltä olla liikkumatta ja sopia tapaamisia ystävien kanssa. Televisiosta tulee nopeasti uusi paras ystävä, mutta Rohanin mukaan yksinään vietetty aika talvella verottaa paljon ihmisen sosiaalisesta elämästä. Ihmisen eristäytyminen saattaa käynnistää syys- tai talviväsymyksen tai jopa kaamosmasennuksen.

Kannusta itseäsi aktiiviseen elämään

- Vältä talvihorrosta ja kannusta itseäsi aktiiviseen elämään talvikuukausina. Ja tarkoitan aktiivisuutta sen laajimmassa merkityksessä. Ei tarvitse ajatella pelkästään fyysistä aktiivisuutta, vaan mitä tahansa nautittavaa aktiivisuutta sisällä tai ulkona, Rohan jatkaa.

Tutkimustulosten mukaan ulkona liikkuminen ja aktiivinen elämä näyttää olevan yhtä tehokas torjumaan syysväsymystä kuin kirkasvalolamput. Kirkasvalolamppu vaikuttaa silmien kautta käpyrauhaseen ja se piristää. Yleensä neuvotaan, että kirkasvalolampun edessä kannattaisi istua 30 minuuttia päivittäin.


Lue myös: Liiku, nauti, juo vettä - tavat, joilla vältät kaamosmasennuksen

Lähde: Men’s Health

Uusimmat