Jos Speden Spelit pyörisi, Dome Karukoski ei saisi osallistua - ohjaaja kertoo tiukasta kurista

02.05.2019 19:45 - Katariina Auvinen - Luettu 2 555 kertaa

Dome Karukoski ohjasi ison Hollywood-tuotannon ja kertoo nyt siitä, miten se erosi Suomen tuotantoihin verrattuina.

Ohjaaja Dome Karukoski, 42, saapuu Voice.fi:n haastatteluun uupuneena, mutta innoissaan. Hänen ohjaamansa elokuva Tolkien saa ensi-iltansa 3. toukokuuta. Iso Hollywood-tuotanto vaati kokeneeltakin ohjaajalta paljon työtä ja henkistä kanttia. 

Hänen mielestään ohjaamistyö on loppupeleissä samanlaista, toimittaisiin sitten Suomessa tai ulkomailla. Sen sijaan eroja löytyy siitä, kuinka vapaasti omia visioita voi toteuttaa. 

- Ohjaajalta odotetaan ja toivotaan, että hän johtaa joukkoja ja sitä, että hänellä on vahva visio siitä, mihin suuntaan elokuvaa tullaan viemään. Se, missä erot näkyvät on resurssit ja rajoitukset, Karukoski kertoo. 

- Resursseja on enemmän ja sitä kautta mukana on myös yksityinen instanssi, joka on tässä tapauksessa Fox Searchlight Pictures eli draamaosasto. Kun he ovat laittaneet tähän niin paljon rahaa kiinni niin he haluavat kyllä kontrolloida tekemistä ja julkisuutta, Karukoski kertoo. 

Asia näkyy konkreettisesti muun muassa siinä, että Karukosken allekirjoittama ohjaajasopimus on paljon pidempi ja siinä määritellään erittäin tarkkaan, mitä hän ei voi tehdä tai mitä hän ei voi kommentoida ennen tuotantoyhtiön hyväksymistä. 

Se tarkoittaa myös henkilökohtaista elämää.

- Tämä on erilainen työsuhde ja sinun tekemisesi ei saa vaarantaa taustalla olevan yrityksen mainetta millään tavalla. En voi tehdä mitään hölmöä vaikkapa haastatteluissa. Se ei vain onnistu. Esimerkiksi, jos Speden Spelit olisi vielä olemassa, niin minä en olisi voinut mennä sinne. Tuotantoyhtiö olisi kieltänyt sen vedoten siihen, ettei tämä sovi elokuvan imagoon, Karukoski pohtii. 

Hän kuitenkin ymmärtää asian. 

- Kun elokuva on kaunis, koskettava ja laadukas niin se, että minä hölmöilen tuolla jossain, antaa väärän kuvan elokuvalle. Vaikka Speden Spelit oli loistava ohjelma, jota katsoinkin. Tuotantoyhtiölle se saattaisi kuitenkin vaikuttaa, että onko tämä tällainen hölmöläisten elokuva, hän kertoo. 

(kuva: Emmi Moilanen )

"Ilman voimakasta tahtoa Hollywoodissa on vaikea pärjätä" 

Kun käsikirjoitus on hyväksytetty tuotantoyhtiöllä, kaikki muutokset tulisi hyväksyttää myös. Karukoski koki prosessin hitaaksi ja hieman hankalaksi loppuvaiheessa. 

- Minullakin niitä muutosideoita tulee koko ajan kuvausten edetessä. Siinä vaiheessa, kun kirjoitin uusia kohtauksia kuvausten aikana niin jouduin pusertamaan ideani sellaisen hyväksymismankelin lävitse. Kyllästyin kuitenkin siihen jossain vaiheessa ja ajattelin, että minä vaan teen nämä ilman virallista hyväksyntää, hän kertoo. 

Kaikki meni kuitenkin hyvin, eikä tuotantoyhtiö puuttunut kovinkaan rankasti miehen uusiin ideoihin. Hän kuvailee prosessia erittäin hierarkiseksi, joka vaatii tahtoa ohjaajalta ajaa omaa asiaansa läpi. 

- Jos ei ole voimakasta tahtoa, Hollywoodissa on erittäin vaikea pärjätä, hän kiteytti. 

Karukoski on ohjannut useita elokuvia, jotka ovat aiheuttaneet keskustelua. Hän teki ensimmäisen ohjaustyönsä 2000-luvun alussa. Mies kertoo kokevansa vielä paineita onnistumisesta, mutta se on hänen mukaansa normaalia. Sen sijaan Tolkienin kohdalla, kohdeyleisön kohtaaminen oli stressaava. 

- Onnistumisen paine koeyleisön kanssa oli aivan hirveä. Se oli ahdistava kokemus, mutta myös vapauttava, koska kohdeyleisö piti elokuvasta, hän huokaa. 

Kuuntele ylhäältä, kun Karukoski kertoo Tolkieniin liittyvistä paineista. 

Lue myös: Dome Karukoski paljastaa yllättävän tiedon Hollywoodin huumekulttuurista - "Pidetään nolona"

Lue myös: Dome Karukosken Tolkien-elokuvan traileri julki - katso mitä on luvassa

Uusimmat