Kuva: AOP

Victoria's Secret luopuu tunnusomaisista "enkeleistään" - haluaa nyt voimaannuttaa naisia

17.06.2021 15:45 - Iiro Myllymäki / iiro.myllymaki@bauermedia.fi

Alusvaatebrändi luo nahkaansa, jotta se pääsee eroon kritisoidusta maineestaan.

Victoria’s Secret -alusvaatebrändi on tullut tunnetuksi muotinäytöksistään, joissa enkeleiksi kutsutut mallit esittelevät brändin alusvaatteita välillä näyttäviin siipiin pukeutuneina. Nyt muun muassa Fox News kirjoittaa, että Victoria’s Secret luopuu näistä enkeleistään ja pyrkii samalla luomaan uudenlaista brändiä itselleen. Yhtiön toimitusjohtaja Martin Waters sanoo New York Timesille, että enkelit eivät enää ole ”kulttuurisesti relevantteja”.

Victoria’s Secret on lanseerannut nyt kampanjan, jossa tunnetut ja vaikutusvaltaiset naiset nostetaan keskiöön enemmän toimintansa kuin ulkonäkönsä kautta. Mukana ovat muun muassa intialainen näyttelijätähti Priyanka Chopra, jalkapalloilija ja HLBT-aktivisti Megan Rapinoe ja transsukupuolinen malli Valentina Sampaio. Kampanjaan kuuluu perinteistä mainontaa ja somemarkkinointia.

Mediatietojen mukaan Victoria’s Secret haluaa määritellä nyt uudelleen, mitä seksikkyys heille tarkoittaa. Brändiä on aiemmin kritisoitu yksipuolisesta naiskuvasta ja siitä, että sitä markkinoitiin enemmän miesten fantasioiden kuin naisten halujen ehdoilla.

- Kun maailma muuttui, olimme liian hitaita vastaamaan. Meidän täytyi muuttua olemaan enemmän sitä, mitä naiset haluavat kuin sitä, mitä miehet haluavat, sanoo Victoria’s Secretin toimitusjohtaja Martin Waters New York Timesille.

Victoria's Secret on saanut kritiikkiä yksipuolisen ja stereotyyppisen seksikkyyden esittämisestä. Kuvassa Bella Hadid vuoden 2018 muotinäytöksessä. (kuva: AOP)

Nyt merkki haluaa tulla tunnetuksi naisten voimaantumisen sanansaattajana. Fox News kirjoittaa, että Victoria’s Secretin johtoportaassa on tapahtunut viime aikoina paljon muutoksia ja yhtiön johdossa on nyt pääasiassa naisia.

Victoria’s Secretin uudessa kampanjassa mukana oleva jalkapalloilija Megan Rapinoe, 35, sanoo, että yritys on aiemmin lähettänyt vahingollista viestiä nuorille naisille. Hänen mukaansa toimintaa on sanellut seksismi, patriarkaalisuus ja miesten miellyttäminen.

Lue myös: Victoria's Secretia varjostaa seksuaalisen häirinnän kohu - yksi uhreista huippumalli Bella Hadid

Lue myös: Alusvaatemuodissa jyllää nyt uusi trendi

Lähde: Fox News

Kilpailut

Uusimmat